Ballonnenvrees in Café AMI? Dan stroomt het café vol artiesten, dichters, muzikanten en een gretig publiek. Het zou weer een bijzondere editie worden.
Gastheer Gert Vanlerberghe opende met twee nieuwe teksten, waarna een poëtisch raspaard uit Brussel kwam aandraven. Luk Paard stond er weer imposant met zijn kaalgeschoren hoofd en zwarte zonnebril. Eén brok bombast en rock'n'roll en oneliners zoals 'Wees niet bang van het paard' en klassiekers als 'Brood en Spelen', een krachtig en repetitief eerbetoon aan zijn grote held Herman Brood. Gelukkig heeft Luk nooit naar de goede raad van zijn moeder geluisterd, want die luidde, "Ga niet in de rock'n'roll."
Birgit Exelmans is samen met drie andere podiumdichters ambassadeur van Naft Voor Woord. Ze haalde een jaar geleden de finale van deze wedstrijd en meteen werd duidelijk waarom. Haar prozatekst ging over de scheur in de sleur die een kermende man op de weg voor haar vormde. Het ingenieuze verhaal kreeg al gauw een sterk meta-kantje toen de horror van het verhaaltechnische probleem aan de kaak werd gesteld. Bijzonder knappe passage op het podium van Ballonnenvrees.
Remo Verdickt heeft niet alleen de coolste vader uit de poëziegeschiedenis, maar treedt wel eens op met zijn band Cold Open. Vanavond was het enkel hij en zijn gitaar. Zo opende hij met een dronkemanswalsje over Edgar Allen Poe, een song over de aanslagen van 22 maart die ons kippenvel bezorgde, en nog een Frans liedje. Voor zijn afsluiter 'Ozymandias', dat hij opdroeg aan Percy Bysshe Shelley, kwam Gert Vanlerberghe erbij, die zijn gelijknamige gedicht 'Ozymandias' ten berde bracht op het trage uithalen van Remo's gitaarriffs. Een eerbetoon aan Derrel Niemeijer, die er de vorige editie in Café AMI, enkele maanden geleden, nog bij was, maar kort daarna is overleden. Tijd voor een pauze om dit allemaal te verwerken.
Twee dagen eerder was het Complimentendag, en dat wilden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Twee kanjers uit het slammilieu kruisten de degens in een ware Complimentenbattle. Antwerpenaar Yannick Moyson en Gentenaar Martijn 'Bekvegter' Nelen hadden elkaar al eens eerder met complimentjes overladen, een paar maanden terug in Gent, en toen won Bekvegter, wat dus betekent dat Yannick de mooiste complimenten kreeg. Nu was het dus tijd voor een revanche, en in ware slamstijl vuurden beide heren een resem harde 'lines' en 'bars' op elkaar af dat onze oren ervan gingen ploppen. Bijzonder grappige verwijzingen naar elkaars thuisstad, fysionomie en succes in het leven volgden elkaar in sneltreintempo op. De stemming gebeurde door handopsteking, wat Marjan De Ridder zorgvuldig natelde, en zo won Martijn niet enkel zijn thuismatch van enkele maanden geleden, maar ook deze strijd in Antwerpen. Proficiat Martijn! En proficiat Yannick, met de ontvangen complimenten!
Verder met een relatieve nieuwkomer in het podiummilieu. Hanna Desmet wierp een ongemakkelijke vraag in het publiek, wat leidde tot best veel hilariteit en rumoer, maar met haar bloedmooie gedichten kreeg ze het café muisstil. Ze gingen namelijk door merg en been. Wauw. Ook Esohe Weyden bracht ons in vervoering. Deze jonge dichteres won onlangs nog brons op Violencia. Ze opende met een tekst over de kolonisatie van Kongo en hoe belangrijk het is om de geschiedenis te kennen. Andere teksten gingen over hoe gemakkelijk we scheldwoorden over de lippen krijgen. Haar slotgedicht, gestoeld op het Onze Vader, was doorspekt met krachtige metaforen en vormde een bijzonder vertederend relaas van een pijnlijk verhaal.
Marco Van Dyck was lang buiten strijd geweest na een zwaar motoraccident maar was weer helemaal terug. Zijn twee teksten, 'So Long, Marianne' en 'Het Avondlied', gingen over afscheid nemen. De pijn en het verdriet waren van zijn gezicht af te lezen toen deze man zijn blues met het publiek deelde. Het was bezwerend, intens, intiem. 'Het Avondlied' werd zelfs gezongen, op een manier die wat aan Brel deed denken. Na weer een pauze kregen we de twintigjarige Grazie op het podium, en het was ondertussen duidelijk: deze editie was die van het jonge vrouwelijke talent, een hele nieuwe generatie aan spraakmakende dichteressen. Haar Nederlandse en Engelse teksten gingen over illusies, de slopende effecten van drank en drugs, gebracht in haar karakteristieke raspende stem, met de levenservaring van een vrouw op leeftijd. Krachtig en emotioneel.
Dan was het tijd voor de open mic. Kristien Spooren trakteerde ons prachtige poëzie en wij onthouden vooral dat een beetje sterven balanceren is. Een andere Kristien had een lief gedichtje over een poes bij. Marjan De Ridder wordt steeds beter, deze keer met uitbundig gebrachte teksten over het haperen van je eigen spijt en het trainen van liefdesverdriet, met erg interessante metaforen. Tijd voor een plaats in het hoofdprogramma. Dat je maar vijf minuten kreeg was niet voor iedereen duidelijk, ondanks dat het verschillende keren werd aangekondigd. Het is dan ook wat gênant wanneer iemand dat niet alleen aan zijn laars lapt maar zich ook nog eens compleet belachelijk maakt door deze zeer democratische regel aan te vechten. Gelukkig was er na deze man, die niet nader wil worden genoemd, Elske Van Lonkhuizen, over de Nijmeegse Vierdaagse en nudisme. Gust Peeters had vandaag de Zin van de Dag te pakken in de wedstrijd van Creatief Schrijven. Hij opende hier zijn korte set mee, waarna een vertaling van 'Sound Of Silence' volgde. Nympha Cantryn was net terug van Erasmus en zong 'Fever'. Kevlar, van De Levende Lijken, spitte twee harde teksten over oorlog en een dakloze, en dat was verdomd impressionant. David Ngyah won de Antwerpse editie van De Kunstbende. Hij moest het zonder zijn gitarist Adriaan doen, maar Marjan De Ridder en het hele publiek stonden hem bij met achtergrondzang en handengeklap. Wat een soulstem heeft deze jonge zanger!
Een mooie avond, met een café boordevol onstuimig talent. Dat is Ballonnenvrees, keer op keer. Op het einde van deze maand sluit Ballonnenvrees nog de Schrijfdag af van Creatief Schrijven en op 12 april vieren we vier jaar Ballonnenvrees in De Kleine Hedonist. Iedereen die gisteren in positieve zin aan deze avond hebben bijgedragen: MERCI!
Foto's: Gust Peeters
Geen opmerkingen:
Een reactie posten