zondag 26 maart 2017

Ballonnenvrees 25 maart 2017

Dit jaar vond de Schrijfdag, al jaar en dag georganiseerd door Creatief Schrijven, plaats in Antwerpen, en meer bepaald Het Eilandje. Een hele dag konden beginnende schrijvers deelnemen aan workshops, lezingen en meet & greets met bekende schrijvers. Met Ballonnenvrees hadden we de eer om deze geslaagde dag af te sluiten in het restaurant van het Felix Pakhuis, dat voor één avond een heus literair salon werd, al waren laudanum en absint nergens te bespeuren.
Gastheer Gert Vanlerberghe trok de avond op gang met onder mee een tekst over nachtelijk Ragusa, een stadje in Sicilië, waarna Hanna Desmet het publiek wat ongemakkelijk op hun stoel deed schuifelen met haar openingsvraag. Met haar 'Scheeplied' - een gedicht, geen lied - wilde ze een oud bijgeloof bevestigen: size does matter. Net als op de vorige editie was vooral haar laatste tekst, over zonlicht en eenzaamheid, bijzonder aangrijpend. Daan Janssens stond vorig jaar verschillende keren op Ballonnenvrees - ik geloof dat we elk jaar onze favorietjes hebben bij de beginnende dichters - en heeft het ondertussen tot stadsdichter van Hoogstraten geschopt. Zijn lange intense teksten brengt hij nog steeds op een bezwerende manier. Zo had hij het over uitgeholde dagen, een tollende kamer, erosie, de dood, en creëren uit vernielzucht. Dat laatste komt uit zijn 'evergreen', een tekst die nog lang blijft nazinderen in je hoofd.
Helemaal uit Amsterdam kwam Simon Mulder, al was hij eerder op de dag in Brussel, voor het art nouveau festival. Deze man leeft eigenlijk in de Belle Epoque, een gouden tijdperk voor de poëzie, en ziet eruit alsof hij elk moment Rimbaud kan gaan neerschieten. Hij opende met enkele sonnetten, vrij klassiek maar van onbetwiste kwaliteit, uit het tijdschrift Avantgaerde, waar hij geregeld aan bijdraagt. Erg verfrissend was zijn korte geschiedenis van de filosofie, en met zijn afsluiter 'De Ontsporing', over hoe de Grote Oorlog plots voor de deur van Europa stond, zette hij een indrukwekkende performance neer. Deze man ademt poëzie en we zien hem heel graag terug op onze editie in de bibliotheek van Mechelen, in september.
Maud Vanhauwaert kon er helaas niet bij zijn, maar gelukkig kon Gents stadsdichter op rust David Troch haar vervangen. Hij las eerst de laatste e-mail die hij had ontvangen van zijn laptop voor, om het ijs wat te breken, en bracht vervolgens enkele teksten van zijn zelf verzonnen prozavorm, het honderduit: een tekst van exact 100 woorden. Zo ging het over het fietsaccident dat hij onlangs had, de wedstrijd van de snelste rat, sneeuw en knelpuntberoepen. Akim A.J. Willems mocht het hoofdprogramma afsluiten. Nog voor hij een woord poëzie kon voorlezen werd hij verblind door de spots, waardoor hij van het podiumpje stuikte. Maar daarna gaf hij een praline van een performance, met onder meer zijn zeer genietbare adviesgedicht 'Het Is Nooit Slecht', een gedicht over een verkoolde baby in Pompeï, een gedicht voor het Kinderkankerfonds, eentje over Victor Hugo in ballingschap, en een gedicht dat hij schreef voor een revaliderende bejaarde in het ziekenhuis van Jette. Pakkend.
Na de pauze beet Marte Bernaerts de spits van de open mic af met gedichten over tekenen, vol interessante personificaties en aangrijpende beelden. Maarten Van Camp gooide het over een maatschappelijk geëngageerde boeg, met actuele teksten over Theo Francken, krakers en de LEZ. Dan was er Marjan De Ridder, die stelde dat je alles kan trainen, ook liefdesverdriet. Gust Peeters las nog eens zijn vertaling van 'Sound Of Silence' voor, gevolgd door een nieuw gedicht 'Gisterdag'. Adriana Kobor las een met originele beelden overladen Engelstalige tekst voor. Gert Vanlerberghe sloot de avond af met het dynamische 'Spaarplan'. Bedankt aan iedereen die er was, en Creatief Schrijven en het Felix Pakhuis in het bijzonder!
De volgende data voor Ballonnenvrees zijn 12 april (verjaardagseditie met onder meer Koala, Usi ES en Kevin Amse), 1 mei (Feest van den Boom, Week van de Amateurskunsten), en 2 juni (op nieuwe locatie Washboard Arts & Jazz Café). Tot dan!

Foto's: Gust Peeters

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen