maandag 26 december 2016

Jaaroverzicht: Mijn 2016

2016 gaf me veel. Een overvol jaar met fantastische reizen, geweldige samenwerkingen (Studio Bernadette, Hersencellen, Koala, 10 op de schaal van Dichter, Fameus...), en erg veel mooie mensen die mijn pad kruisten. We verloren ook enkele mooie mensen en dat deed pijn. Maar 2017 ziet er nu al ontzettend beloftevol uit. Aan alle mensen die deze overwinningen hebben mogelijk gemaakt - dichters, muzikanten, acteurs, regisseurs, organisatoren, all-round genieën - een dikke MERCI!

Dit waren mijn hoogtepunten van 2016. Enkel de hoogtepunten. Want er was nog zoveel meer dan dit. Ongelooflijk dat dit allemaal in één jaar tijd is gebeurd... 

Januari

20 januari: Fotoshoot voor het Liefhebber Kunstenfestival later op het jaar. Het resultaat mag er wezen! In het voorjaar organiseerden we met 10 op de schaal van Dichter een traject waar jonge dichters workshops en podiumkansen kregen. Missie geslaagd!
28 januari: Gedichtendag! Met enkele poëten van 10 op de schaal van Dichter staan we in Bibliotheek De Poort in Berchem, en twee dagen later nogmaals.

30 januari: Een onvergetelijk optreden van het lichtjes fantastische Tame Impala in Vorst Nationaal.

31 januari: Dubbel optreden en lichtjes geschifte dag. Eerst op Dichter Bij de Bar in Delft, daarna met de Stoombootmobiel richting Herentals voor Verzet de Stad.

Februari

2 februari: 10 op de schaal van Dichter en kunstenares Aras slaan de handen in elkaar voor een gezellige avond poëzie en kunst in de bibliotheek van Aartselaar. Dit is het gedicht dat ik voor deze gelegenheid schreef.

14 februari: Na een weekendje Belgische showcases op We Are O'pen in Trix gaan we in dezelfde zaal naar Youth Lagoon kijken.

15 februari: Vertrek naar Larnaka voor een weekje Cyprus.

Maart

15 maart: Bijzonder straf concert van Muse in Paleis 12.

22 maart: Ik win de Messcherp trofee op de Belmundo slam poetry battle in Gent!

25 maart: Ik krijg een eervolle vermelding maar mag niet naar de finale van Naft Voor Woord. De voorronde werd uitgevochten in de bibliotheek van Kalmthout.

27 maart: Paasconcert op Frontaal in een oude Rotterdamse cinemazaal.

April

9 april: Soloperformance en try-out theaterstuk Gifkind met Studio Bernadette op het Broeihaard Festival in Lier. Theater spelen in een kerk, dat kan alvast van de bucketlist!

13 april: We vieren drie jaar Ballonnenvrees in De Kleine Hedonist, met onder meer Jee Kast, Diane Grace, Charlotte Van den Broeck en Didi de Paris. Killeraffiche.

23 april: Over killeraffiches gesproken. Carmien Michels cureert op Volta: Liefde Voor de Stad in Café Mombasa in Borgerhout. Heerlijke line-up. 's Avonds onder meer Go March in de Roma en een feestje in Bar Venice.

30 april: Drukke dag. Eerst is er de SOET poëzieprijsuitreiking, vervolgens breng ik poëzie op het Rewired Festival in Ekeren, waar ook Warhola en The Guru Guru staan, en 's avonds is er London Calling, een zot indiefeestje in Bar Venice.

Mei

1 mei: Zoals elk jaar verzorgt Ballonnenvrees de poëzie op Feest Van den Boom in 't Werkhuys, waar we al enkele maanden repeteren met Studio Bernadette. Dit jaar is het in samenwerking met Gideon Hakker en is het thema Romeo en Julia.

2 mei: Het lichtjes waanzinnige Liefhebber Kunstenfestival start. Met Gifkind, een theaterstuk over abortus, repressie en hedonisme, doen we twee shows in Zaal Zirkus, op 2 en 5 mei. Ik schreef de tekst en kruip in de huid van Vos.

7 mei: Mijn vader trouwt en 's avonds presenteer ik Fameus op de schaal van Dichter in 't Appeltje.

12 mei: Melting Time stopt ermee, maar ze geven een stomend afscheidsconcert in Trix, met onder meer 'De Ballade Van de Desescalade', waarvoor ze mijn hulp inschakelen. Bootsie en ik komen op het idee om onze band Hersencellen te noemen.

16 mei: Erg gezellige avond in Filmhuis Klappei, waar we met enkele dichters en muzikanten beeld, woord en muziek samensmelten op Tele-text.

19 mei: Hersencellen neemt hun eerste album op, die in 2017 verschijnt en 'We Ploeteren Voort' zal heten. 'Kubisme' wordt de eerste single en daarvoor wordt in juni de videoclip gemaakt.

22 mei: Drink My Puke neemt hun derde EP op in Tienen. Later in het jaar volgen er ook enkele optredens.

27 mei: Vertrek naar Edinburgh voor een lang weekend in Schotland.

Juni

3 juni: Hommage aan de overleden Irene Vervliet, Benidorm Bastard, zangeres, vriendin van velen.

16 juni: Ik word dertig. Met enkele dichters van 10 op de schaal van Dichter geven we een privé-optreden in een feestzaal in Kasterlee

18 juni: Met enkele dichters, waaronder Runa Svetlikova en Derrel Niemeijer, reizen we af naar het verre Amen, bij Groningen, waar we op het festival Zomerzinnen performen.

25 juni: Optreden van Dichters van Angst & Broekschijterij op de OXOt Happening in Westerlo.

26 juni: 10 op de schaal van Dichter treedt op in Gent op het Poemtata Festival.

Juli

9 juli: Gifkind speelt op het theaterfestival Spots Op West in Westouter.

10 juli: Ik presenteer het muziekfestival Feesten In Het Stadspark, terwijl Gust Peeters een geslaagde poëzieroute uitstippeld.

15 juli: De Gentse Feesten gaan van start. Ik treed er dit jaar vier dagen lang op. Zo heb ik op 23 en 24 de eer om Dichters In't Raam te presenteren.

Augustus

1 augustus: De Poëziebus rijdt uit en Antwerpen is de eerste halte, waar ik de presentatie van verzorg. Geslaagde eerste dag met zes podia verspreid over heel Antwerpen, waar de busdichters naar hartelust konden performen.

12 augustus: Ik breng slam poetry op het lekkere undergroundfestival Hoboken Apocalypse in een ondertussen afgebroken artistieke wijk in Rotterdam.

18 augustus: Een dag naar Pukkelpop, met als hoogtepunten The Last Shadow Puppets, The Kills en Bloc Party.

27 augustus: Drink My Puke treedt maar liefst twee keer op vandaag: eerst in Oostende, daarna in Borgerhout.

28 augustus: Samen met meer dan dertig voorbijgangers schrijf ik het 'Stadsgedicht' in de Oude Beurs, als onderdeel van de Cultuurmarkt Vlaanderen. In de voormiddag treedt 10 op de schaal van Dichter op in het Fakkeltheater, samen met Tegen Beter Weten In.

September

7 september: Hersencellen komt naar buiten en stelt in de Cabron het te verschijnen album 'We Ploeteren Voort' voor. De aftershow wordt verzorgd door Ateritis Beldemor.

10 september: Sven de Swerts regelt een Poëzietrein die door heel Jette rijdt en waarop dichters hun werk voorlezen. Het is onderdeel van het groots opgezette Brussels Poetry Fest, een evenement met internationale allures.

17 september: Meer poëtische leut met 10 op de schaal van Dichter op de Nocturne in de Brilschans. We performen letterlijk tussen twee vuren.

24 september: Een kleine performancemarathon, eerst op het Steenplein in Antwerpen, dan in de Rabotwijk van Gent, tot slot op De Nacht Van Den Tuin in Borgerhout.

27 september: Ik host de laatste voorronde voor het EK, de Wolvenslam in Gent.

30 september: Schitterende editie van Ballonnenvrees in Café Ami, met alles erop en eraan. Het is de laatste keer dat ik Derrel Niemeijer zie, die korte tijd later overlijdt, wat voor een schokgolf zorgt doorheen de Nederlandstalige poëziewereld. 

Oktober

1 oktober: Enkele dagen naar Londen, waar ik in de legendarische Waterrats club naar indiebands ga kijken.

6 oktober: Minitournee in Nederland met Hersencellen, eerst op het waanzinnige ADM Festival, dan met State Of the Pigs in de ACU in Utrecht, tot slot solo in de Molly Chaoot in Amsterdam. Een reisje van epische proporties, zoveel is zeker.

15 oktober: Vertrek naar Johannesburg voor een safarireis doorheen Zuid-Afrika en Swaziland.

November

12 november: November is de concertmaand, met onder meer Red Hot Chili Peppers, M83, The Kills, Mono, Alcest, De Mens, Pascal Deweze, Hersencellen en natuurlijk The Cure!

24 november: Ik mag de open mic presenteren als voorloper van het Europees Kampioenschap Slam Poetry in Leuven. Geweldig om de slam in zoveel verschillende talen en smaken te horen.

December

1 december: Een vrij unieke Complimentenbattle op het Gentse Festival van de Gelijkheid. Ik verlies van mijn tegenstander Siebrand.

3 december: De lang verwachte Nacht Van Dada in DE Studio, met onder meer Blixa Bargeld, Marcel Vanthilt, MCHNRY, Ateritis Beldemor, Barbara Bervoets, Herr Seele, Diane Grace, en wij deden er ook iets met Hersencellen. Waanzinnige nacht waarin kunst en absurdisme welig tierden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten