Enkele weken na Charlie Hebdo zat
ik op een vliegtuig dat me van Sevilla naar Brussel voerde. Ik had er
een gesprek met een Spaanse katholieke vrouw van rond de vijftig. Plots
ging het bijna onvermijdelijk over de aanslagen. "Ja," zei ze, "maar dan
hadden ze hun God maar niet moeten beledigen." Religie staat al eeuwen
lang tussen ons en vrijheid, ons en plezier, ons en vrede. Dat is steeds
minder het geval maar de restanten zijn hardnekkig. Zelfs de brave
huismoeder/gelovige – want dat was ze – is niet zo onschuldig. Het
begint met zulke aanslagen op de vrijheid van meningsuiting stilzwijgend
te gedogen. Het eindigt met... Noem het geloof, religie, een
interpretatie ervan, of een handvol maffe dwalende gelovigen. Feit is
dat het nog steeds iets is om heel veel schrik van te hebben. Dat veel
gelovigen zo denken, is een groot probleem. En dat probleem gaat al
eeuwen mee.
In den beginne is er niets. Misschien een
zaadcel met ambities om ooit goud te behalen. Of een verre voorvader die
in bomen kruipt. Als je daarin gelooft tenminste. Dan ben jij er. Het
begint met jou. Conservatief opgevoed in een huishouden dat op het einde
van de maand de eindjes aan elkaar moet knopen om brood op de plank en
huur te kunnen betalen. Opgegroeid met bepaalde ideeën over de wereld en
hoe die eruit moet zien. Want zo wordt je dat geleerd. Dat wereldbeeld
kunnen ze er niet vroeg genoeg met de paplepel in brengen. Je krijgt een
aversie tegen abortus zodra je leert wat het betekent. De morele
dimensie zit al meteen mee in de beschrijving die je wordt meegegeven.
Die aversie gaat uit van een liefde voor het leven. En omwille van je
bij je geboorte opgedrongen geloof. Je stemt op partijen die je visie
delen. De betrekkelijk progressieve regering van je land haalt abortus
uit het strafrecht en noemt het vooruitgang. Dat is niet zoals jij de
dingen ziet. Abortusklinieken schieten als paddestoelen uit de grond. Je
bent kwaad. De maatschappij wandelt naar haar eigen graf als ze het op
één na heiligste dat er is als een vod in de prullenbak kan werpen. Het
leven is een geschenk van God en abortus is moord. Die klinieken zijn de
martelkamers van Satan.
Het begint met een door religieuze
indoctrinatie geïnspireerde afkeer van abortus. Het eindigt met een
aanslag op zo’n duivelse kliniek. Het begint met een kind dat homofobe
passages leest uit een Heilig Boek. Het eindigt met gaybashing tot de
dood erop volgt. Het begint met opruiende preken in je plaatselijke
godshuis, waar je als kleine jongen verwonderd luistert naar hoe je een
goede gelovige bent als je spot eigenhandig in de kiem smoort. Het
eindigt bij Charlie Hebdo op een winterse woensdagmorgen.
Wat is dat toch met religie en de eindeloze
strijd tegen vrijheid, tegen plezier, tegen zelfontplooiing, tegen
wetenschap, tegen kennis? Het lijkt het begin van een populistisch
betoog van een die-hard atheïst in een zoveelste poging ‘het geloof’ aan
te vallen. Het is meer dan dat. Het is luidop zeggen wat vele mensen
denken telkens wanneer we in ongeloof naar dikke vette krantenkoppen
staren. De grote onzekerheid en onmacht tegenover alles wat de zeepbel
van een zorgvuldig gesponnen en hardnekkige leugen dreigt te
doorprikken, te ontmantelen, met vreemde innovatieve elementen te
doorzeven, heeft altijd obscene proporties aangenomen, van de
kruistochten over de inquisitie tot de moord op een Japanse literaire
vertaler. De door de staat georganiseerde pogroms tegen goddelozen en
aanhangers van andere godsdiensten. De Puriteinse afkeer van en oorlog
tegen plezier. De religieuze gemeenschappen die hun verloren zonen en
dochters verloochenen en buitensluiten wanneer deze hun levens anders
wensen in te richten. De blinde woede wanneer er een spotprent van de
Profeet verschijnt. En ga zo maar door.
Het complete gebrek aan een antwoord op de
duizenden vragen die de Moderniteit opwerpt; de wanhopige onmacht om met
andere visies en kritiek om te gaan; en de verwoestende, gewelddadige,
absurde gevolgen daarvan zijn na vele eeuwen nog steeds maar al te
pijnlijk aanwezig in onze maatschappij, waar je ook kijkt. Het geloof,
of de religie, of een bepaalde interpratie van een bepaalde godsdienst,
of een handvol fanatiekelingen – hoe je het ook wil noemen – het draagt
een groot probleem met zich mee, en het mag niet zo benoemd worden, en
al zeker niet door atheïsten, want dat wordt dan als ‘intolerant’
bestempeld.
Vindt u de aanslag op die abortuskliniek wel
erg maar vindt u dat het ergens wel was verdiend? Is uw reactie op de
laffe aanval op de redactie van Charlie Hebdo, dat ze Mohammed dan maar
niet hadden moeten beledigen? Voelt u zich beledigd wanneer holebi’s
hand in hand over straat lopen omdat een boek dat honderden jaren
geleden werd geschreven u dat influistert? Dan bent u deel van het
probleem. En dat probleem heet godsdienst. Of welk etiket we er ook na
ettelijke semantische en genuanceerde discussies op mogen kleven.
Is daarom alle religie slecht? Is elke
gelovige gevaarlijk? Moeten we godsdienst wettelijk verbieden, voor het
nog meer onheil veroorzaakt? Uiteraard niet. Maar steek de schuld dan
ook niet op één religie, ook al komt dat u beter uit en is dat
tegenwoordig bon ton. Want dan doet u de waarheid geweld
aan dat alle godsdiensten in principe in hetzelfde bedje ziek zijn. Wat
moet er dan gebeuren? Wel, een kritische houding tegenover bepaalde
elementen in uw godsdienst aannemen, is al iets. Niet steeds in de
verdediging gaan bij de minste kritiek, dat zou ook mooi zijn. Geen
vrachtwagen in een feestvierende menigte rijden, het is misschien veel
gevraagd, maar het zou helemaal top zijn. Het verschil tussen een brave
Protestantse schooljongen in de Midwest die vindt dat het leven, ook in
embryonale gedaante, heilig is, en het wegnemen ervan moord enerzijds;
en de gefrustreerde terrorist die een bom laat afgaan bij een
abortuskliniek anderzijds, is uiteraard ontzettend groot. Daar ga ik
niet onnozel over doen. Ik respecteer ieders innerlijke beleving van
eender welke godsdienst. Maar dat verschil wordt wel eens overbrugd, en
vaak sneller dan ons lief is, aangedreven door een cocktail van blind
geloof, angst en machteloosheid. Elke terrorist stond ooit rustig in de
tuin tegen een bal te trappen. De blanco onschuld zelve. Een
onbeschreven blad, om er even gratuit Sartre bij te halen.
Het genoemde probleem is niet eigen aan
slechts één geloof. Het is niet het meest definiërende aspect bij een
godsdienst. Het is niet synoniem met religie. Maar het is er wel mee
verweven. We vinden het terug in door de staat uitgevoerde executies op
opstandige dorpen. We vinden het terug in een hysterische menigte die de
dood eist van iemand die ze nooit hebben ontmoet. We vinden het terug
in bepaalde heilige teksten die zonder de minste modernisering als
gebruiksaanwijzing voor het leven in de 21e eeuw worden
gehanteerd. We vinden het terug in een door een afwijkende interpretatie
gedreven ‘lone wolf’ die warm loopt voor de opruiende taal van
haatzaaiers en naar een semi-automatisch vuurwapen grijpt. We vinden het
terug in de man die uit liefde voor zijn god zijn vrouw opsluit en zo
haar leven verwoest. We vinden het terug in de toespraak van een
geestelijk leider die duizenden volgelingen tot een ongeneeslijke ziekte
veroordeelt door de enige uitvinding die hen daarvoor zou kunnen
hoeden, vanuit hun geloof te verbieden. We vinden het terug in landen
die bij hun geboorte de Siamese tweeling die Kerk en Staat zijn niet
meteen aan een chirurgische ingreep hebben onderworpen. We vinden het
terug in de man die zijn dochter niet meer wil kennen omdat ze verliefd
is geworden op iemand met een andere overtuiging, of van hetzelfde
geslacht.
Wij danken jullie voor liefdadigheid,
prachtige architectuur en schilderkunst, heerlijke trappisten, en een
levensles of drie, vier, maar dat is het punt niet. Er is een probleem.
Wij die uw geloof niet delen, zullen nooit echt veilig zijn. En dat zal
niet zo gauw veranderen. Ook niet in 2017.
Goed geschreven en volledig met u eens! Ter info, een schoonheidsfoutje: "landen die bij hun geboorte de Siamese tweeling die Kerk en Staat zijn niet meteen aan een chirurgische ingreep hebben ontworpen." Moet het niet "onderworpen" zijn?
BeantwoordenVerwijderenVan harte bedankt! Oww ja, merci om me erop te wijzen. Ik pas het even aan.
BeantwoordenVerwijderenIk was pas in Postel. Deze tekst is zéér accuraat en ik ben erg geschrokken van sommige uitspraken die ik daar van zowel de bezoekers als de paters gehoord heb. Deze tekst is zeer helder en erg goed van structuur. Ook nog een kleine schrijftip; in de volgende zin moet het 'mee' zijn en niet 'met': Maar het is er wel met verweven.
BeantwoordenVerwijderenHa klopt, bedankt!
BeantwoordenVerwijderenJa, heel griezelig, sommige gelovigen, helaas...
En griezelig accuraat. "Zelfs niet in 2017." 2017 was het jaar waarin ik zelf als vrijdenker door radicalen werd aangepakt, met vérstrekkende gevolgen.
BeantwoordenVerwijderen