maandag 14 november 2022

NovemberVers

 
In november tracht ik, net als heel wat andere dichters, elke dag iets op papier te zetten. Meestal sleutel ik aan mijn manuscript, maar soms komt er ook een gedicht uit. De langere gedichten krijgen een apart bericht, je vindt de links hieronder. Verder naar beneden volgen de korte gedichten, tussendoortjes en andere tekstflarden.
 
 

 


Grens gevallen
 
Grenzen bestaan niet
want de mens is zwak
en de wil is sterk.
Een job is maar een job
maar een leven is de moeite
om gevolg aan te geven,
op te waarderen,
met wapens te verdedigen,
je leven te riskeren.
Leven is het waard
om er je leven voor te wagen.
En grenzen zijn er op papier
maar ik zie enkel hekken
en soldaten met motivatiegebrek.
Dus heel wat kaki tussen mij
en de voortzetting van mij.
Heel wat kaki in de weg
en ik heb geen zin om aan
mijn aftiteling te beginnen.
Ik leef en ik zal overleven
daar voorbij dat hek.
En wee elke kaki paljas
die mij dat ontzegt.


Ye

Jesus walks
Jesus stumbles and falls... again
writes a couple more masturbatory bars
about how Jesus means love
and goes and does the opposite thing


Griekse tragedie
 
als gezin zijn mijn onderburen al jaren failliet
jammer voor mij weten ze dat zelf nog niet


Rivers of brave
 
Braverman
when did you learn to speak
so fluently Enoch
as you evoke the invasion
I can see rivers of blood come to life

Braverman
there is no story
told by a Tory
that I can relate to
it says nothing about me
and about my life
let alone the 99% on the street

Braverman
for all the sadness you have caused
know that the primary cause
has always been the Old Blighty
wreaking havoc on the rest of the world
the cruel vilayati
falling back behind
borders of wire and concrete
speaking of invasion
 
no Tory should tell the story of invasion


qatar

een goal voor grof geld
mensenrechten buitenspel
maar geen penalty's

je koopt een wk
en men hoopt op een doofpot
brood en spelen werkt

boycot en kijk niet
de bal lag nooit in ons kamp
monddood wegzappen


a skullfull of jazz a day
keeps the shrink away 
 
 
one love  one love  one love  one love  one love
qatar: le mal médit
one love  one love  one love  one love  one love
 
 
BORDO
 
Franky en zijn woeste capriolen
Franky de vermomde stoorzender
Franky de stiekeme saboteur
Franky had geen sidekicks nodig
Franky Bordo's one-man show
altijd aanwezige Franky
tot hij dat niet meer was
 
de glans in Gentse ogen
je ziel op doek geplengd
maar ergens tussen Dampoort en Rabot
het leven uit waggelen,
zoals iedereen, dat lukte je niet
nee, het moést cartoonesk
zoals een waar artiest dat doet
een slotacte de résistance
waarover we ons zullen blijven verbazen

Droef is november
maar in Gran Canaria doorgaans niet
daar zoek je de zee en een zuchtje zomer
maar niet om er te sterven
palmbomen moeten je nu uitwuiven
met hun tragisch gebrek aan tristesse
verdomme toch, Franky

en zo gaf je de punk terug aan de poëzie
dwong ze ergens een Gentse goot in
daar waar ze thuishoort
het leven die uitgerekend jou een loer draait
het is werkelijk niet te bevatten

Franky, doe je Jack de groeten van me?
jullie twee weer samen, wie heeft dat nou weer bedacht?
laat nog iets heel van waar je ook bent
 
 
SLO
 
Een groene auto met de letters SLO in het kenteken naast de nummerplaat houdt abrupt halt op de rijbaan. De bestuurder draait haar raampje naar beneden. In het Engels: dat ze nieuw zijn in de stad en zich afvragen waar de Grote Kauwenberg zich ergens schuilhoudt. Ik leg het gezin van vier uit het oosten de weg uit, en niet zo bekend met landcodes, vraag ik hen, "Bratislava? Ljubljana?"
"Antwerpen Stad", antwoordt de moeder lachend. "En de rest is parking."
 
 
Boerenbedrog
 
Het vee dat men binnenkort doodt
voor steak in onze mond
dat is - zo zegt men - nu  in nood
want wolven waren rond.
 
Geen schutting en geen klem werkt nog,
geen hond die naar hen blaft.
De oplossing voor dit bedrog:
knal al die boeren af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten