Antwerps talent Jelke ging voor zowel Engelse als Nederlandse teksten. In 'Storm' stierf ze onbewust in de oceaan tussen zeedieren, en uit 'Grote Familie' bleek hoeveel haar uitgebreide familie voor haar betekent, een verhaal waarin verlies centraal staat. Beeldenstormer Baalmond verklaarde dat hij absoluut geen tragedie in zijn leven kent en dan maar politiek incorrecte teksten schrijft. Het misantrope 'De Kannibaal' startte met een citaat van Philip Larkin. We kregen een geestige herwerking van het 'Onze Vader'. Onder zijn horrorgedichten mocht ook de lade vol messen deze keer niet ontbreken.
Na een deugddoende pauze was het aan Joris Brussel, net als enkele andere dichters helemaal vanuit Nederland komen reizen. Zijn spitsvondige gedichten waren nu eens een eerbetoon aan shoarma, dan weer een klaagzang op de hamster Hammie. Andere teksten hadden de welklinkende titel 'Hemelbestormers' of 'Dagboek van een Ruimtevaarder', en ook zijn gedicht over vrouwen die mannen in hun slaap slaan was erg amusant. Ook Amsterdams dichter Martin Wijtgaard wist ons met geestige en diepe teksten te bekoren. We kregen onder meer 'Uitgepraat', een deel uit zijn cyclus 'Het Bedronken Land', over West-Friesland, en verder waarschuwde hij ons voor onschadelijke mensen. Heerlijk rijke ruige teksten voor op een beschonken avond!
Het was al lang geleden dat we Joran Jambé nog op visite hadden. De punkdichter treedt nu op als JJ Handshake en opende met een ode aan pornoster Riley Reid. Hierop volgde het ultrakorte dadaïstische 'Kalasjnikovkut'. Oh, zou het zo'n avond worden? Eigenlijk zou je kunnen moshen op zijn punkgedichten, zo ook op het gedicht over de Hells Angels. Op het moment dat Joran drie vrijwilligers nodig had, stapten drie jonge vrouwen Café Boekowski binnen. Hebbes. Ze mochten op de rand van het podium gaan zitten en waren nu Jorans 'menselijke xylofoon', ofwel 'De Hijgers'. Zo bespeelde hij achtereenvolgens de kreun, de hijg en de kir, als organische soundscapes bij zijn gedicht. Heerlijk raar. Ook angry young man Tim Van Hoof mocht niet ontbreken. Aan bod kwamen onder meer 'The Small Things', 'Like Clockwork', 'The Cocoon' en een tekst die het concept kerst met woorden te lijf gaan. Opzwepende rauwe teksten in vlot Engels. Hou deze man in de gaten.
Antony Samson luidde de open mic in met gedichten over zonnebloemen, verlies, de tijdsgeest, 22 maart en het vaderschap. Hierna veranderde de Boekowski in een soort van dierentuin, met Gert als dirigent van deze beestige compositie. Het was het experimentele bruggetje naar Kristien Van Den Borne die de thema's psychose en spontaniteit aanraakte en spirituele gevoelens in het publiek aanwakkerde. Nour had een krachtige slamtekst en een maatschappelijk geëngageerde tekst voor ons in petto. Altijd indrukwekkend, deze man. Moomer verhaalde over vibrators op zonne-energie, zijn crush op de farmafee en condooms als waterzakken in de woestijn.
Kristien Van Hee had haar door eindrijm en alliteratie gestuwde teksten voor ons klaarstaan, gemarineerd in filosofie. Zo verkocht ze haar ziel aan de duivel voor haar favoriete schort. Zeer geestige en goed geschreven teksten die ook nog eens entertainen. Vervolgens Tim Albus met zijn woordspelletjes en teksten over een kaastunnel en een tandartsbezoek. Gust Peeters heeft zich ontpopt tot dé Vlaamse vertaler van het werk van Leonard Cohen, beetje bij beetje, en voor vanavond had hij een van zijn gedichten vertaald. We kregen het origineel en de vertaling. JJ Handshake sloot de avond af met zijn gitaar en een liedje voor meester Fons.
12 januari mag u in het heel groot in uw agenda schrijven want dan zijn we helemaal terug, opnieuw in Boekowski, met een goed gevuld programma en natuurlijk de open mic. Prettige feestdagen, ballonnenvrezend publiek, en tot gauw!
Foto's: Gust Peeters
Geen opmerkingen:
Een reactie posten