zondag 23 december 2012

Jaaroverzicht: Mijn 2012


Januari

7 januari: Occupy Antwerp probeert gratis chocomelk uit te delen op het De Coninckplein maar wordt verhinderd door de politie.

8 januari: Occupy Antwerp nodigt zich uit op de Nieuwjaarsreceptie van ’t Stad.

14 januari: Na een goedkeuring door de burgemeester en de politie mag Occupy Antwerp vanaf nu elke zaterdag van twee tot zes op de Groenplaats een volksvergadering houden.

21 januari: Twee dagen ronddwalen in Parijs, in het spoor van Balzac en Daudet, met Bart Van Loo’s Parijs Retour in de aanslag.

Februari

4 februari: Occupy Antwerp deelt warme lakens uit aan de daklozen rond het Centraal Station.

10 februari: Twee avonden We Are O’pen in Trix, met alweer straffe namen.

26 februari: Vertrek naar de Provence, voor een rondreisje per bus en per trein in het land van Alphonse Daudet.

Maart

3 maart: Optreden van Mark Lanegan in Trix.

10 maart: Veel later dan anders neemt Anale Bezem hun zevende album, Oegala Boegala, op bij Vomit Eater thuis.

21 maart: Peter Holvoet-Hanssen en Lebuin D’haese organiseren Anti-GASprotest aan het Steen. Samen met onder meer Occupy Antwerp en vele artiesten wordt een pamflet tegen de GAS-boetes afgeleverd aan het stadhuis. ’s Avonds brengt Sonic Youth-legende Thurston Moore een eigenzinnig noisy set in Scheldapen.

22 maart: Preselectie van De Slimste Mens in Vilvoorde. Ik word helaas niet geselecteerd.

25 maart: De lang verwachte HUMO’s Rock Rally finale in de AB. De piepjonge Compact Disk Dummies en Sleepers’ Reign vallen in de prijzen.

April

21 april: Best-of concert van Manic Street Preachers in Trix. De ene geweldige meezinger na de andere.

Mei

4 mei: A Place to Bury Strangers geeft aan noise een nieuwe dimensie, ook weer in Trix.

17 mei: Steengoede editie van TrixTrax-Fest, met erg straffe concerten van onder meer Great Mountain Fire en Tubelight.

25 mei: Het Whatever Fest in Sint-Job. Eindelijk kan Anale Bezem nog eens optreden, hun enige concert van het jaar overigens. Copro vs VRV (nu Drink My Puke) staat voor de tweede keer op het podium.

26 mei: The Cure brengt een onvergetelijk schemeroptreden op Pinkpop. Vervolgens beland ik in Aken, waar ik de nacht zo'n beetje als zwerver doorbreng.

Juni

1 juni: Ik vertrek voor twee weken naar Canada, waar ik geweldige mensen ontmoet, twee avonden met de indignado’s van Occupons Montréal het Quartier Latin onveilig maak, en per trein van Québec naar Toronto reis.

19 juni: Ik doe voor het eerst mee aan het concept Stand-Up Tragedy, met onder meer Vitalski, Ernst Löw, Irène Vervliet, Martinus Wolf, Alain Huber en een dansende panda. Muziek, kunst en tragedie gaan hand in hand. Ik zal hier in totaal nog elf keer aan deelnemen in 2012.

26 juni: The Mars Volta speelt de AB plat met voornamelijk songs uit Noctourniquet, hun nagelnieuwe album.

28 juni: Ik presenteer het Belastingfestival, op de allerlaatste dag dat Antwerpenaren hun belastingsformulier kunnen inleveren. Onder de optredende artiesten Ken Post.

30 juni: Operatie Vankapdahout. Op de openingsceremonie van de hernieuwde De Keyserlei begraven we symbolisch de omgekapte bomen. Ludo Van Campenhout en Guy Lauwers gaat met Occupy in discussie.

Juli

7 juli: Occupy Antwerp organiseert een eerste optocht door Antwerpen, met potten en pannen en veel lawaai.

12 juli: Ik treed voor het eerst op met enkele gedichten, dit tijdens de Muzeval in café Den Hopsack.

13 juli: Ik ben de dj van dienst op een feestje van Jong N-VA in het Bisschoppenhof, wat tot interessante politieke discussies leidt.

14 juli: Een dag en nacht Rock Herk, met als hoogtepunten Dinosaur Jr, The Raveonettes, Steak Number Eight, Yuksek en EF.

22 juli: Twee dagen naar Parijs en Rouen in het spoor van Hugo en Flaubert.

Augustus

2 augustus: Therapy? komt zo maar even gratis heersen op Casa Blanca, waar ze een rockfeestje bouwen om U tegen te zeggen.

4 augustus: In het midden van een vrijgezellenavond vind ik nog de tijd om met het SUT-gezelschap op te treden op het dak van het M HKA. Dit in beschonken toestand weliswaar.

27 augustus: Ronduit fantastisch optreden van de IJslandse pracht en praal Sigur Ros, op de zeer geschikte locatie OLT Rivierenhof.

28 augustus: Stand-Up Tragedy organiseert een avond in ons geliefde rockcafé De Rots, met als gastoptreden Mumiroth, maar ook loeiharde songs van Vitalski.

September

4 september: Ik reis af naar Boedapest, waar ik vijf dagen lang van het mooie weer geniet en een vleugje geschiedenis opsnuif.

9 september: Ik trek naar Eindhoven, waar ik op het Multi Culti Festival samen met Nederlandse dichters enkele gedichten voordraag. Ook in De Gouden Bal, het oudste café van Eindhoven, mag ik mijn ding doen.

13 september: Ik lees gedichten voor op de Muzeval.

16 september: Op ZuiderZinnen, in het Caffè Internazionale, lees ik voor een publiek een stukje uit mijn roman. Verder ook nog voorlezingen en optredens van onder meer Jeroen Olyslaegers, Bart Van Loo, Allie Sees en Nabil Khazzaka.

20 september: TrixTrax is eigenlijk elke derde donderdag van de maand, maar in dit overzicht vermeld ik enkel de TrixTrax-Festen. En ook deze kon tellen, met vooral BRNS en Reiziger.

Oktober

16 oktober: Tame Impala kwam, zag en overwon in de AB. Topconcert!

18 oktober: De helden van Radiohead spelen een memorabele set in het Sportpaleis. Wat een geniale band toch altijd weer…

20 oktober: Occupy Antwerp viert één jaar, deelt gratis eten uit aan de armen en zamelt kledij en lakens in.

21 oktober: Ik help mee met de opnames van Nabil Khazzaka’s videoclip voor ‘This Is Where Your Story Ends’ in Tervuren. ’s Avonds vliegen de stukken eraf met …And You Will Know Us By the Trail of Dead, in Trix.

26 oktober: Mijn roman Als een Ballon verschijnt bij Boekscout.nl. ’s Avonds brengen De Brassers en The Bollock Brothers post-punk weer tot leven in de Zappa.

November

4 november: UA Literatuur van de Moderniteit reünie op de tentoonstelling van Louis Paul Boon in het Letterenhuis.

9 november: Enkele dagen naar Londen, met uitstapjes naar Bath en Cardiff.

12 en 25 november: Opnames nieuwe EP van Drink My Puke, Ass-Kast genaamd.

17 november: Vrijgezellenevent in Brugge: The Target.

29 november: The Soft Moon geeft een bedwelmend en noisy new wave optreden in Magasin 4.

December

1 december: Derrel Niemeijers Verouderingsdag in Eindhoven, met optredens van Hongerlief, Drink My Puke, verscheidene dichters en ook ikzelf lees voor uit mijn roman Als een Ballon.

13 december: Ik lees een korte passage voor uit m’n roman op de Muzeval.

21 december: De wereld is niet vergaan, maar we vieren wel feest in Trix met Zero Hour, een vet rockfeestje met The Hickey Underworld & Friends.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten