zaterdag 6 juli 2019

Wie mijn muze

SG Enterprises, dat zijn Sven de Swerts en Gert Vanlerberghe die de koppen en pennen bijeen steken. Samen schrijven ze gedichten, zo één gedicht om de vier-vijf jaar. 'Wie Mijn Muze' is, na 'As', hun tweede gedicht. Geschreven tijdens live jazz in De Kat in Antwerpen, dus niet in De Muze.
 
UPDATE: In januari 2021 verschijnt Svens derde bundel 'Noodplan' bij Uitgeverij Leeuwenhof, inclusief 'Wie Mijn Muze'. Hier te bestellen.
 

Wie mijn muze

Veins een lijf uit touwen,
trek mij uit kleren door weefsels.
Zinder in klanken, stem je hoofd.

Wie mijn muze wil worden
moet zelf leren verrekken.
Hap elke klap van zeep in een sok,
schreeuw de nachtvlijt uit de kruinen,
venti-leer je innerlijke ochtendmens.

Wie mijn muze wil overslapen
moet in wegen huizen.
Ik kom nooit aan.
Ik verdik de klok,
vertik in grote getallen
tot de code biept,
ons getal weer telt.

Wie mijn muze wil verslaan
verstaat hoe halfleeg het leven.
Betonnen wegen naar nergens
en een vuist van titanium.
Drinken is leren met gaten jongleren,
een slok kost al gauw iemands vel.

Uw oude noten, gecomposeerd
door toen jonge mannen
die onbeslapen doorheen
de avondkreten van je plafond
je leegte inkleurden.
Die compositie die ook jij herspeelt nu,
de vrouwenkreun die, nu iets jonger,
ook jouw muren uittekent,
en de leegte van toen
in de volheid opstaat.

Zo, met laffe muziek en zilte leugens,
wanen wij ons helden
in tijden van papier.
Wie mijn muze wil verwoesten
weet dat schedels prima branden.
Stalk een schrijver onbeschaamd,
een droevig dier.

Als een idioot in operandus,
een falsetto in oprechtheid,
een fortissimo in friendzone.
En wij in het [echt] crescendo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten