donderdag 20 december 2018

9 december

Some lines written in Luxembourg...

I

maak je uit de voeten
ik weet niet meer wat ik zeg
alles tevergeefs

ik lik mijn wonden
tel mijn zonden
op mijn vingers en de jouwe
tel mijn wonden
zonder morgen
blijft de dageraad uit
mijn blik in achteruit
kijk
spiegel alles wat ik zie
op een morgen
zonder wonden
waarin ik niet geloof
voor al het tonen doof


II

berenjas

je houdt hem dicht tegen je aan
het Spaanse hondje, beschut tegen de kou
veilig voor het verdriet dat hier
zo ongenadig aanwezig
wijdbeens tussen ons is neergeploft
warm ingeduffeld in je bruine berenjas
bescherm je hem met stromen
stomende genegenheid
opdat hij niet verkleumt
in onze dampkring, hij geen laika
en veilig weer naar huis
weg hier waar geen leven aardt
dat hondje en die warme jas
als dat geen ontroerende metafoor
voor onvoorwaardelijke liefde
of toch een volmaakte uiting ervan
ik kijk ernaar als naar haardvuur op een scherm
wil me eraan warmen
ons laatste zakje woorden is leeg nu
munitie voor verwijten
nu snijdt het ongezouten zwijgen des te dieper
elk z'n weg nu
weg hier waar geen dier overleeft
laat staan een mens
laat staan twee


III

wijnvlek

de kou verspreidt zich als een wijnvlek
telkens ze uit beleefdheid wordt binnengelaten
met de vanzelfsprekendheid van
blaren op de tong na het eten
van de opgediende soep
de radiator vloekt
wanneer had 'warm' nog die aangename klank
was kaarslicht meer dan een treiterende
approximatie van passie
een onhandige zoen na het vrijen
telkens ik zonder jou uit eten ga
zakt de stoel waarop je voortaan ontbreekt
in economische waarde
voor de duur van een diner bij kaarslicht
bezet en onbenuttigd tegelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten