zaterdag 14 september 2013

Ziektebriefje

Is het spierpijn of mijn bloed,
Loopt mijn rug recht naar beneden,
Moet een gebroken hart in't gips,
Kan schaamte op je longen slaan?

De zomer tovert gouden bossen,
In de zon viert alles feest,
Maar mijn lever en mijn nieren
Voeren strijd met mijn verdriet.

Hoofdpijn, maagpijn,
Bestaat er een medicijn
Tegen spijt en tegen wanhoop,
Slik je pillen tegen plooikoorts?

Kinesist, ik ga gebukt
Onder meters diep beton.
Schuld verscheurt me en versplintert
Al mijn botten uit de kom.

Horlogemaker, draai de klok om.
Regisseur, spoel terug die film.
Ik wil kaarten om te winnen,
Een vaccin tegen de tijd.

Ik heb botten om te lijmen,
Daarmee ben ik even zoet,
En het zijn niet slechts de mijne.
Geef me tijd en het komt goed.

2 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedicht. de vierde strofe is echt prachtig.
    Graag gelezen.

    Groet,

    Vincent Jongman (van P-o-e-zine)

    BeantwoordenVerwijderen