We Are Open vormt elk jaar een vroeg hoogtepunt om naar
uit te kijken. Trix stelt dan voor wat er allemaal leeft in muzikaal België,
vaak nog onder de radar. Op dag één leken de drie grote pijlers jazz, hip-hop
en elektronica, liefst zo eigenzinnig mogelijk.
De avond opende in het Café met vier vrienden die met hun
dure speelgoed ondertussen heel wat wereldhits op hun palmares hebben staan. Ga
maar na: Dansende Mensen, Had Ik Maar Wat Meer Vakantie, Opa Euro, Papi Loma… Met Borokov
Borokov is het dansen op zware beats, de kelen schor schreeuwen en morsen
met drankjes. Is de muziek ook goed? Absoluut. Underworld meets de duivel
zelve, en doe daar nog wat toetsen Kraftwerk bij. Of zoiets. Van beukende beats
tot hemeltergende rave, alle registers werden opentrokken, tegen een
achtergrond van haast hypnotiserende visuals met vooral veel quasi-naakt.
Borokov Borokov zou elk feestje moeten afsluiten. Punt.
Quote: Komaan eikels, allemaal dansen!
Quote: Komaan eikels, allemaal dansen!
Enkele jaren geleden maakte ons land kennis met de
getalenteerde Antwerpse rapper DVTCH
NORRIS en vanavond konden we dat ook live meemaken. Nu eens speelse, dan
weer intense hip-hop en diepe bassen zorgden voor een waar feestje in de Club.
In een nieuw nummer ventileerde de sympathieke Dvtch zijn afkeer van rekeningen
en huur betalen op een wel heel uitbundige manier. Naast een dj had deze
geboren entertainer ook enkele gastrappers bij. Eerlijk is eerlijk, de beats en
refreinen klonken soms iets te veel van hetzelfde, al helpt het dat de heren
een koffer vol meezingers bij hadden. Een Seeking
Closure en een Caught Up gingen
er goed in.
Quote: Fourty-seven and he’s dancing way more than you youngsters. Later I wanna be that guy.
Quote: Fourty-seven and he’s dancing way more than you youngsters. Later I wanna be that guy.
Isolde Van den Bulcke wordt wel eens de Vlaamse Melanie
de Biasio genoemd. Terecht. Met Tristan
kregen we weerbarstige baslijnen, jazzy drums en zweverige synths
voorgeschoteld, die een haast claustrofobische sfeer creëerden. De razend
boeiende zanglijnen en hemelse stem van Isolde voerden ons weg naar een andere
plek en tijdperk. De hypergelaagde ambient pop had niet zelden een bevreemdende
opbouw, onvoorspelbaarheid troef met vaak abrupte eindes. Dreigende stukken
werden met broze rustpunten afgewisseld. Een onbetwistbaar hoogtepunt van de
avond.
Quote: Why be racist, sexist, homophobic or transphobic when you could just be quiet? (op Isoldes t-shirt)
Quote: Why be racist, sexist, homophobic or transphobic when you could just be quiet? (op Isoldes t-shirt)
Na de overkokende potten op het heilige vuur van Tristan was
er de tongue-in-cheek synthpop van het prettig gestoorde Gentse Hong Kong Dong. Hun geflipte
elektronica is soms cheesy as hell, altijd eigenwijs as fuck, en vaak ook
donker, unheimlich, space, creepy. Bij het geile Touching Underwear bliksemde het van alle kanten, al ging het om
sensuele bliksemschichten, met dansschoenen aan. In Boy hoorden we TC Matic in overdrive. Sarahs viool en Bolis Pupuls
drumbeats clashten er voorbeeldig met Geoffreys venijnige Gang Of Four riffs.
En ook Sweet Sensations, drommels
dansbaar, deed het ‘m weer. Hong Kong Dong, dat is ongegeneerd stoeien met
elektronica en een halve discobol op je hoofd, of een frontvrouw die tussen het
publiek springt. More is more, maar nu mogen alle ruimtewezens en robots weer even
in de kast.
Het Brusselse duo GeRoeZeMoeS
dropte vorige week hun lekkere single What
Do You Do? Wij waren benieuwd of hun experimentele pop, gekruid met nostalgische
synths en groovy baslijnen, ook live overeind bleef. GeRoeZeMoeS is zeker iets
wat in het huidige muzikale klimaat wel eens groot kan worden in 2018. We
moesten af en toe aan STUFF. of SeizoensKlanken denken, al krijgen catchy
vocals bij de Brusselaars een hoofdrol. Die lagen trouwens aangenaam in het
oor, wat samen met hun muzikaal vernuft, spelplezier en avontuurlijke klanken
en structuren een meer dan geslaagd concert opleverde. Wat zeggen we? Een
overwinning. Want bij hun hit-in-wording zetten de heren de Bar op zijn kop.
Iederéén was mee en de lyrics werden uit zowat alle monden meegezongen.
Quote: Do you wanna move for the milkman (een opvallende zanglijn die het publiek mocht scanderen)
Quote: Do you wanna move for the milkman (een opvallende zanglijn die het publiek mocht scanderen)
Dijf Sanders:
de Wederopstanding! Onze favoriete Gentenaar is terug van een inspirerende reis
naar Java, en mystieke invloeden zijn diep in de vezels van zijn muziek
doorgedrongen. Broeierige klanken die weten wij welke god moesten sussen,
gingen gepaard met spirituele lichteffecten op een kleurrijk laken, een
naargeestig mantra dat nog lang ons geestesoog zal teisteren – het moeten niet
altijd de blote konten van Borokov Borokov zijn. De gedurfde set voerde ons in
een diepe Indonesische trance, bedwelmd door een psychedelische sax (Nathan
Daems) en spooky synths (Dijf Sanders). Het voorlaatste nummer was ook nog eens
dansbaar en met voorsprong het meest toegankelijke van dit diep intrigerende concert.
Quote: Nog eentje, van zes minuten.
Quote: Nog eentje, van zes minuten.
Tijd voor een stevig potje instrumentale jazzy kraut/psych/mathrock met saxofoon als hoofdbestanddeel. Nordmann deed ons dansen op aanstekelijke grooves van uitgesponnen songs die de soundtrack van een of andere donkere Amerikaanse misdaadfilm hadden kunnen zijn. Instrumenten ontspoorden regelmatig in deze georkestreerde chaos met frequente orgastische uitspattingen. Het was puur gelukzalig genieten van stielmannen die hun vak verstaan.
Ondanks de ononderbroken stoet van kwaliteit was het toch
een beetje uitkijken naar blackwave.,
de razend populaire hip-hopformatie die Antwerpen weer op de kaart van rapland
zette. In 2017 scoorde het zevental de ene hit na de andere, en ook live zat
dat allemaal goed in elkaar. Het was een verademing om een live hip-hop show
bij te wonen met zo’n energie en muzikaal tot in de puntjes uitgewerkt, met
ruimte voor solo’s van alle muzikanten. De frisse hip-hop klonk nu eens
kabbelend en ingetogen, dan weer opzwepend en uitbundig. Jay Walker en Willem
Ardui zijn trouwens niet alleen hippe vogels maar ze kregen ook een volle Zaal
mee. De singles Big Dreams en Flow pakten live goed uit, en voor hun
zeer gesmaakte grote hit Elusive (die
blazers!) werden de heerlijke vocalen David Ngyah erbij gehaald. Dit was een
concert om blij van te worden. Headlinen op dag één van We Are Open, daar is
deze nog erg nieuwe band in elk geval met verve in geslaagd.
Foto's: Danny Quintelier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten