maandag 2 februari 2015

Verlaat de Stad 1 februari 2015

Elk jaar viert het Herentalse Kollectief Maksimaal, van bezieler Jef Louisa Versmissen, Verzet de Stad in hartje Herentals, dat op 'hun' Gedichtendag. Dit jaar werd het evenement verhuisd naar de marge, in het kunstzinnige Atelier 79, en werd het dan ook tot Verlaat de Stad omgedoopt. Gert Vanlerberghe, organisator van Ballonnenvrees en schrijver van dit verslag, kreeg de grote eer curator te zijn op dit fantastisch evenement.
Enkele dagen voor D-Day 1 februari 2015 werd nog een nieuwe naam aan de affiche toegevoegd. Gust Peeters won zo maar even twee jaar op rij de fel begeerde Cobra-prijs, met zijn tekst 'Kom in de Nacht'. Die mocht hij onder zijn schuilnaam Dries Vuylsteke komen voordragen, om zo de avond in te leiden. Maar hij had nog een verrassing bij voor de organisator van het evenement. Bornems dichteres Shari Van Goethem mocht dan echt de spits afbijten, met gedichten over mannen en ook over vrouwen. Jonge wolf Yannick De Rouck, uit Herentals trouwens, volgde, met twee kortverhalen à la Brusselmans, over vadsige vrouwen en Lucifer. Gert Vanlerberghe zelf kon natuurlijk ook niet aan de affiche ontbreken, met teksten over Axel Wappendorf, Perseus en nachtelijke slivovitzconsumpties.
Ook uit Antwerpen komt Johanna Pas, lid van het collectief Woordwasdraad. Haar gedichten zwommen baantjes rond het thema 'Verlaat de Stad' en hoe ze dat steeds weer probeert - want de stad stinkt - maar die vermaledijde centripetale krachten hebben haar steeds weer te stekken. Podiumbeest Joran Jambé, van de Diestse stonerrocklegende The Greatest Handshake, mocht het eerste deel afsluiten. Dat deed hij met de gebruikelijke schwung, decibels en kilo's confetti. Verschillende leden van het publiek werden op het podium gevraagd en kregen gekke pakken en zonnebrillen aan. Hun deelname aan een van de teksten bestond erin met muzikale eitjes en triangels de poëet bij te staan. Altijd zeer interactief, deze cowboy- en caravandichter. Tot slot gebood hij iedereen om tot aan het podium te komen, en toen gebeurde iets wat nog niet al te veel op de Vlaamse podia is waargenomen: een poëzieperformance die eindigt met een crowdsurfende poëet. Nu hebben we werkelijk alles gehad bij Ballonnenvrees.
Na de pauze schoten de decibels weer fel de lucht in met Yannick Moysons spraak- en tijdgebrek, alsook zijn hilarische verhaal van Johan Stapelaar. Lize Spit kwam voor de gelegenheid helemaal uit Amsterdam, maar bracht vooral odes aan de Lichtstad, waar ze deze zomer vertoefde. Gewezen B-dichter van Bornem Akim A.J. Willems sprak zijn vrouwonvriendelijke teksten in tongen en vuurde de tekst op ons af waarmee hij volgende week de Turing-wedstrijd zal winnen. Het was zijn gekende ode aan Jan Arends, een klassiek voorbeeld van zelfdefenestratie.
Kempenaar Vitalski had zijn kat gestuurd maar gelukkig viel zijn nonkel Victor Glorieux, uit Hemiksem, voor hem in. Hij was al 25 jaar uit het poëziecircuit maar trad eindelijk weer op, vooral met teksten van zijn neefje Vital, waaronder het i-gedicht 'Miss Piggy Vind Ik Lief', en enkele jammerklachten. Erg gezond zag hij er niet uit, maar dit is natuurlijk een poëet op leeftijd. Herentals zal de passage van Victor Glorieux op Verlaat de Stad niet gauw vergeten. A la limite nog aan de affiche toegevoegd: Stef de Stapper, met twee eigen teksten en een cover.
De tweede pauze werd afgeschaft en we gingen gewoon door met Stefan Heulot, ook van Woordwasdraad. Lize Spit had het voor Parijs, hij was meer fan van Berlijn. Zoals steeds straffe poëzie, bedankt daarvoor! Headliner en enige muzikant vanavond was Mara Koomson, die net als op Ballonnenvrees in het najaar voor pakkende rockmuziek zorgde, waar we stil van werden, en zelfs nog scoorde met een meezingmoment. Herentals, jullie waren gewoonweg fantastisch en ik kom graag terug. Want af en toe moeten we onze eigen raad volgen, daar kunnen we niet omheen: verlaat de stad!
Foto's: Gust Peeters


Artikel in Gazet van Antwerpen, met dank aan Hans Otten en Kollectief Maksimaal:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen