donderdag 18 december 2014

Arbeid Maakt Rijk

Het is mijn stijl niet de hand te bijten die me laaft.
Hoogstens kus ik diamanten uit hun ringen
En grijns ik al mijn parels bloot,
Een lach waarmee ik door rotsen klief,
 Ook die in jouw branding,
Vooral die in jouw branding.
Kaars en bril zijn niet aan mij besteed,
Maar ik kijk een gegeven ezel
Geen twee keer in de bek.
Geef mij een vinger en ik roof je arm.
Ik strooi kilo's zout in jouw pas bereide soep.

Wat wij beloven:

Utopia
Luilekkerland
Ongebreideld pallietergeluk
Schatten als die van Dagobert
De Hoorn des Overvloeds
En 1001 maagden met emmers vol begrip

Maar de Midas die je bent, kent ook de tantalusstraf.
Wat glinstert, ligt mijlenver weg in groener gras.
Nog even, heel even, blijf hopen, blijf werken.
Ooit zal jouw gezwoeg z'n vruchten afwerpen,
Al vallen ze te ver van je boom.
Staak het stront scheppen niet,
Het zullen goudbergen worden.
Op je oude dag zing je elke ochtend hey-ho.

Hey-ho, hey-ho, langer werken vinden wij zo.
Ons pensioentje stelt niets meer voor, hey-ho, hey-ho.
Hey-ho, hey-ho, er rest ons niets dan een lumbago.

Maar mopper en vang bot,
Wij zijn sterker dan Satan en God
Die hun krachten bundelen in een
Kartel van hemel en hel,
Dus dénk er niet eens aan je vuist
Vol toorn naar onze zwavelwolk te zwaaien,
Een machteloos gebaar dat niet zonder gevolg blijft.
 Wij breken je! Elk schuitje dat tegen de stroom
Invaart, herleiden we tot wrakhout.
Weet dat zalmen nooit een lang leven beschoren,
Ze eindigen steevast op ons bord,
Of als speelgoed voor berenklauwen.
Wij zijn een goede moeder maar een kreng bij verzet,
Hebben al jouw gewapende forten preventief bezet.
Eén woord dat niet hoort en het is uit met jouw pret.
 Wij zijn draken die waken, jij jan-met-de-pet.
Het zijn wij die jou uit het slop hebben gered,
Dus wees blij met het werk dat je hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
Wees blij dat je werk hebt.
  Wees blij dat je werk hebt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten