vrijdag 30 december 2011

Jaaroverzicht: Mijn 2011

Januari

7 januari: AB op Voorronde Music Match in De Moeve in Lier, samen met onder andere The Minority Print en Generation. We eindigden tweedes op deze voorronde...

22 januari: Mauroworld in Trix. Een hele avond enkele van de honderden muzikale projectjes die Mauro Pawlowski heeft. Indrukwekkende afsluiter was "I Am Somnabula", toch één van de betere nummers die hij ooit heeft gemaakt. Zou er dit jaar een nieuwe editie komen?

27 januari: Op de Gedichtendag heb ik nog geen werk gevonden en dus schrijf ik enkele AB-limericks, ga ik naar een lezing van aanstormend talent Y.M. Dangre in Permeke en een voordracht van Sylvie Marie en Mark Boog op het Conscienceplein. 's Avonds is het de januari-editie van TrixTrax, een event dat ik nu mee organiseer.

Februari

1 februari: Serdar, een Turkse couchsurfer, komt bij mij crashen. Ik laat hem Antwerpen zien.

2 februari: Ik laat Serdar Gent zien. 's Avonds treedt The Airborne Toxic Event op in Trix.

4 februari: Ik vertrek met mijn vader en zijn familie voor een weekendje naar de Ardennen: Sart, Stavelot en Spa. We verblijven in het oude station van Sart-Les-Spa.

10 februari: Vertrek naar Malta, reisje van vier dagen.

19 februari: AB neemt hun vijfde studioalbum op, "U Mag de Bruid Nu Kussen", met onder andere dit politieke protestlied:

Maart

1 maart: Mijn eerste werkdag.

2 maart: AB gaat speeddaten op 't Kiel, om zo geïnteresseerden te ontmoeten voor ons geschift Kraak het Cultuurhuis project.

3 maart: Heel sterk optreden van het geniale duo Former Ghosts, in Kavka.

16 maart: Interpol speelt het dak van de Lotto Arena eraf. Prachtig optreden, met vooral kippenvel tijdens "Lights".

30 maart: De eerste van vele repetitieavonden van AB en Vitalski in Permeke. Ons stuk ging over klaag- en seksberen, maar ook over krokodillen die graag het sanitair gebruiken, met alle gevolgen vandien.


April

9 april: Weergaloos optreden van het onbekende en compleet onderschatte Jeniferever in het jeugdhuis van Berchem.

20 april: Bekendmaking van de winnaars van Write Now!, de leeswedstrijd waar ik dit jaar voor het laatst aan meedeed. Ik was niet bij de winnaars, maar dat is wellicht niet zo verwonderlijk met een kortverhaal als deze: http://gertvanlerberghe.blogspot.com/2011/06/de-ingebeelde-verteller.html

Mei

7 mei: The Selecter geeft een zeer straf optreden op Mano Mundo, en voor het eerst hebben we het echte festivalgevoel, iets dat we in de eigenlijke zomer dan weer min of meer verliezen.

8 mei: Dagje Parijs.

17 mei: Steak Number Eight speelt de nieuwe locatie van Het Depot plat.

20 mei: Kraak het Cultuurhuis!

21 mei: Het echte zomergevoel op Sjwilie Rock in het park van Hoboken. Met vooral een zotte rockshow van Diablo Blvd!

24 mei: The Boxer Rebellion geeft een intiem concert in Kavka.

31 mei: Ik ga naar de try-out van Een Toneelstuk Over Alles, met Vitalski en Johan Petit. Hilarische show!

Juni

10 juni: Vertrek naar Bratislava. Op vier dagen tijd zal ik Wenen, Győr en Bratislava bezoeken. Erg leuke couchsurfervaring ook!

15 juni: Een Toneelstuk Over Alles, bis.

22 juni: Protest tegen Saint-Tropez-aan-de-Schelde: http://gertvanlerberghe.blogspot.com/2011/06/saint-tropez-aan-de-schelde-ofwel.html

25 juni: Dagje in het druilerige Amsterdam.

27 juni: Barbecue voor de vrijwilligers en andere medewerkers van Trix.

Juli

3 juli: Dagje Rock Werchter. Iron Maiden stond er weer!

8 juli: Weekendje aan de Belgische en Nederlandse kust.

15 juli: Dagje en nachtje Dour, met als hoogtepunten Mogwai, Pulp en Klaxons.

16 juli: Mijn eerste keer Rock Herk, dat werd trouwens hoog tijd. Verpletterende shows van A Place to Bury Strangers, Blood Red Shoes, Errors en Swans.

21 juli: Dagje Parijs.

Augustus

6 augustus: Weekendje naar het Middenrijndal in Duitsland. Prachtige streek met ontzettend veel middeleeuwse kasteelruïnes. En de Lorelei natuurlijk!

12 augustus: Twee dagen Linkerwoofer, het grootste gratis festival van Antwerpen.

14 augustus: Hartverwarmend optreden van Midlake in het OLT Rivierenhof.

20 augustus: Twee dagen Maanrock. Vooral onder de indruk van The Neon Judgement, die op de IJzerenleen jong en oud wist te overtuigen.

24 augustus: Preselectie van De Canvascrack op de VRT. Ik word helaas niet geselecteerd.

31 augustus: The Rapture in Trix.

September

2 september: Vertrek naar Stockholm, voor vier dagen. Zonnig weer, het is weer even wennen.

10 september: Blitzoptredens van Psycho 44 en Kapitan Korsakov op Antwerp Open Air. Geen druppel regen gevoeld, maar toch de hele avond een dreigend flitsende hemel. Spectaculair!

15 september: Een geslaagde editie van TrixTrax-Fest, vooral dankzij Yuko.

17 september: Ratrock in de gietende regen. Pneu gaf een geschift optreden, en de Misfits speelden horrorpunk op z'n best.

18 september: Nogmaals Yuko, deze keer in de Bibi Bar, waar ik deze zomer ontzettend goede optredens heb gezien. Maar dit was zonder twijfel het beste!

24 september: Here We Are Now Entertain Us in Trix herdenkt het 20-jarig bestaan van de klassieker 'Nevermind' van Nirvana. En hoe! Coverband Nier Van A maakt Trix met de grond gelijk. We partied like it was 1991.

25 september: Dagje Keulen.

Oktober

17 oktober: Figuratie in Bart De Pauw's 'Quiz Me Quick', en 's avonds een reünieoptreden van New Order!

21 oktober: 'Vroeg' Halloween-feestje in het Radisson Hotel te Antwerpen.

30 oktober: Derde editie van Sinner's Day. Vooral The Mission, Patti Smith, The Cult en Front 242 gaven erg straffe en voor veel mensen nostalgische optredens.

November

15 november: Girls in Trix.

19 november: Ik breng m'n monoloog op Het Bal van de Nachtburgemeester in de kunstkapel in Aarschot, samen met Stijn Vranken, Flexy Lexy, Irène Vervliet, Vitalski... Met z'n drieën, onder 'Artisanale Bezem', komt het toch een pak beter over, maar het was toch een leuke avond!

20 november: Slotfeest Antwerpen Europese Jongerenhoofdstad.

26 november: Opnames vierde EP Copro vs VRV: 'ePEE'.

27 november: Dagje Keulen en Düsseldorf.

December

3 december: Ik verhuis eindelijk naar mijn nieuwe appartement. About bloody time. 's Avonds The Right to Make Noise, met Psycho 44.

7 december: Try-out van 'Overleef Je Partner' in Novonov. Vitalski, samen met Veerle Malschaert, op zijn best.

8 december: The Horrors geven een zeer sterk optreden in de AB.

16 december: Een zege voor dEUS in de Lotto Arena. Een concert dat weer op en top... dEUS was!

17 december: Mijn eerste ontmoeting met Occupy Antwerp.

19 december: Actie tijdens de gemeenteraad in het Antwerpse stadhuis. Confrontatie met Patrick Janssens, die de boel probeert te omzeilen. Er worden zes mensen gearresteerd.

21 december: Music For Life heeft een straffe naam: Smith & Burrows en hun kerstliedjes. Dag erna Daan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten