U was talrijk aanwezig op de 134e editie van Ballonnenvrees, opnieuw in het knusse nest van Het Maanlicht in Mechelen. Dat café kreeg een vurig eerbetoon van de eerste dichter van de avond. Stephanie Tordoir bewierookte het maanlicht met een tekst om tipsy van te worden, zo zongen de woorden. Ze had het lange gedicht speciaal voor de gelegenheid geschreven. Als afsluiter las ze het pakkende 'Autobiografisch'. Gust Peeters, de G.O.D. ofwel Gekke Oude Dichter, opende met enkele flinke kwatrijnen en een ultrakort gedicht, gevolgd door de mijmering in 'De vrienden van het glas'. Hij eindigde met een treffend 'Vader' en 'Moeder'. Zowel humor als ontroering zijn geen vreemden voor Gusts poëzie.
Het eerste deel eindigde met drie open mic'ers. Zo kwam Marjan Reijenga helemaal uit Friesland. Ze las een paar ontroerende gedichten voor uit haar bundel Verstild verdriet. Theatermaker Sharah Pleumeekers haalde er Erica Smits bij voor een grappige dialoog, als sneak preview voor haar nieuwe theaterstuk. Koen Teunkens kwam met 'De Maanlichtmijmeringen' op de proppen, enkele hilarische rijmpjes die geniepig met de wansmaak flirtten. Maar hij bracht ze wel met verve.
Na de pauze las Erica Smits poëzie in paren van twee, zoals de twee voor Gaza - een maand oude baby werd van onder het puin gered; dan twee over de zorg; twee moedergedichten; en twee liefdesgedichten. In elk gedicht zat minstens één versregel waar je niet op voorbereid was en die je onderuit haalt. Van Rotterdammer Mark Boninsegna kregen we 'Met open ogen', 'Voorwaarts', 'Wat jij niet ziet', 'Een beetje gek' en nog veel meer. Een sneltreintempo aan gedichten in onze gezichten spugen. We zijn fan van 'Wereldseks', een gedicht over drank en mooie vrouwen. Zijn versie van 'Champagne Supernova' is bijzonder NSFW. Elk gedicht was nog schunniger dan het vorige. Indrukwekkend snelgedicht over de Rotterdamse haven, echte performancepoëzie in de geest van Deelder.
En dan de rest van de open mic. Goede performance van Mathieu Van Steenkiste, die ons meenam naar de festivalweide. En zit er een klassieker in 'Chesterfield Shuffle'? Marzena Lesińska dichtte over angst en 'maintenance sex'. Ronny Dijksterhuis bracht zijn cyclus 'Wensland', uit zijn pas verschenen bundel Hoe glas bevriest. Tot slot nam het duo van Persephoné ons kort mee naar de krochten van de hel. En dat op World Goth Day! Hades achter de piano en Persephoné met de microfoon in de hand hadden twee liedjes voor ons in petto, waaronder de meezinger 'Kermis in de hel'.
Wat zijn we blij met deze editie. Dank aan iedereen die er was. Dat doen we nog eens over, en wel op 26 juni, met een laatste editie voor de zomerstop. Zie jullie daar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten