zondag 5 mei 2019

Franse slag

I

vlindernet

je vangt de honger
met een vlindernet

vergeeft de arts die
het verkeerde been afzet

van hetzelfde kraken een perceel
de vraag brandt luider dan rood fluweel

als chroniqueur blijf je
chronisch ontoereikend

(als tijdbom voorlopig
nog omni-impotent)

en je manievruchten stinken
en je branievrienden zuchten

danton bouwt een houten paard
biedt zijn zwaluwen het hoofd


II

hemelsbreed

stenen kleed
houten dood
aan de meet
in het rood

ook vandaag de kleur
van parels en wijn
ook vandaag de geur
van samen zijn

elk één gelijk
in tegenspraak
en voor elk lijk
een lege maag

een hemelsbreed
besef van goud
besneeuwd met sleet
en morgendauw


III

met marat in bad

ingetrapte deuren hangen
uit hun hip-hophengsels
ik betrap mezelf op platgeslamde paden
overweeg een zielsuitdrijving


voortvluchtige ik
nobele outcast
tussen foongezichten &
fidel-claustrogedichten

pas wanneer woordpachters
voor me uit kleren vervellen
slaap ik niet meer buiten de wallen
de nacht is zachter als de nasmaak
smaad en schaamte verraadt

mijn goede raad: leg gouden eieren
of sloop het hoenderhok
wees de knuppel die je schedel
als eierschaal verbrijzelt

de huid is zwart en ik heb veren in mijn gat
lijfeigen me een houding toe, onverwacht
ik moet nog met marat in bad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten