zaterdag 9 januari 2016

Preventie

Vlaamse leeuwen. De Nederlandse driekleur. Spandoeken. Vlaggen. De Koran is vergif. Allah is een leugen. Sluit de grenzen. etc. etc. Ze waren met veel op de aangevraagde Pegidabetoging op het Antwerpse Hendrik Conscienceplein. Van de breeddenkende burger die zich een (weekend)voorvechter van de Westerse waarden waant tot de breedgeschouderde, kaalgeschoren gorilla, die zijn fascistische natte droom beetje bij beetje in vervulling ziet gaan. Vele binnen- en buitenlandse sprekers (zo was er de op hysterisch gejuich onthaalde neonazi Lutz Bachmann), de een al met een hogere dosis aan xenofobe leugens in het beperkte hersenomhulsel gestampt dan de andere. Racistisch geleuter vergoelijkt door de recente massa-aanranding in Keulen, waarin ze het zoveelste bewijs van hun Grote Gelijk lezen. En heel veel politie.

Tijdens het opruiende betoog van eeuwige brulboei en dictator-buddy Filip Dewinter, vraagt een norse man me hem te volgen. Natuurlijk verzoek ik hem eerst zijn politiebadge te tonen, waarna ik hem dan maar volg, naar de andere kant van het met Pegidaracisten bevolkte Conscienceplein. Een nog norsere undercoveragent gaat naast hem staan. Ze gebieden me het plein te verlaten, anders zou ik voor enkele uren worden aangehouden. Ik antwoord dat het op deze manier is dat fascisme begint, dat ik enkel mijn democratische recht uitoefende.
Hij legt uit dat hij geen vechtpartijen op het plein wil, iets waar ik allesbehalve op uit was. Gewoon wat ludiek tegenwind bieden tegen zoveel haat. En toen Filip Dewinter ons tijdens zijn speech vroeg om allemaal onze linkerhand op te steken (heel wat van zijn fans opteerden nochtans voor de rechtshandige nazigroet) om zo de islamproblematiek op te lossen (een steek naar de domme uitspraken van Keuls burgemeester Reker eerder deze week), had hij niet gepreciseerd hoeveel en welke vingers wel dan niet omhoog te houden. Had ik niet met tegenzin de agenten gehoorzaamd, dan was ik preventief gearresteerd om te vermijden dat deze extreem-rechtse heethoofden naar geweld zouden grijpen. De wereld op zijn kop.

Misschien moet ik de politie mijn vriend wel dankbaar zijn om me te behoeden voor de toorn van de reactionaire knokploegen die ongetwijfeld op het plein aanwezig waren, maar misschien zou de politie doorgaans meer respect krijgen als ze de juiste mensen als criminelen behandelden. Een aangerande vrouw hoor je ook niet te vertellen dat ze dan maar niet zo laat alleen op straat had moeten rondlopen, laat staan dat je haar preventief van het straat plukt om aanranding te voorkomen. En wat is één middelvinger (ook een vorm van van meningsuiting, wees maar zeker dat het welgemeend was) tegenover al die verbale stront die vandaag op het Hendrik Conscienceplein, maar ook elders in Europa, werd gescheten. Ik dacht dat haat zaaien nog steeds strafbaar was.

Doofpot wordt beerput, schreeuwden sociale en andere media de afgelopen week terecht. De struisvogelpolitiek van zoveel regeringen en media in Europa heeft inderdaad het door extreem-rechts gewenste blaasbalg-effect bereikt. Eindelijk vindt hun politieke agenda het maatschappelijke draagvlak om steeds doeltreffender te worden doorgevoerd.

Die vaak veel te politiek correcte (zelf)censuur is te ver gegaan en heeft onbedoeld een gevaarlijke voedingsbodem bemest, met alle gevolgen van dien. Deze onvrijwillige en wellicht goed bedoelde aanmoediging van het sluimerende racisme in onze Westerse samenleving, in de naam van politiek correct, heeft duidelijk meer kwaad dan goed gedaan. Iets waarover we decennia lang hebben geschreeuwd dat het moest en zou verdwijnen, is nog altijd niet uitgeroeid en wint steeds meer aan populariteit, deels omdat te weinig huidige partijen naar hun grieven wilden luisteren.

Maar het is te gemakkelijk, het komt heel wat schimmige politici maar al te goed uit, en het is dezelfde val waar een kleine eeuw geleden zoveel mensen in zijn getrapt. Populisme, polarisatie en het blameren van een ganse bevolkingsgroep hebben nog nooit voor vruchtbare oplossingen gezorgd. Integendeel. In deze tijden van angst en onzekerheid moeten wij net het hoofd koel houden en zij die al decennia lang andere culturen en rassen met de vinger wijzen de kans niet geven om onze maatschappij verder richting complete polarisatie te duwen. Wij versus zij mag niet het nieuwe normaal worden. Dan hebben we werkelijk niets geleerd van onze gitzwarte geschiedenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten