zondag 5 april 2015

Gitaarmeisje - revisited

Anderhalf jaar nadat ik me in de Grasmarktstraat in Brussel door haar betoverende stem en akkoorden heb laten inspireren om een gedicht te schrijven, zie ik haar terug: het oorspronkelijke gitaarmeisje!

Ze komt uit Gent en noemt zich Klara With Guitar. Nee, 'Gitaarmeisje' gaat niet over haar, net zoals de meeste van mijn teksten niet over iemand in het bijzonder gaan, maar zij was wel de rechtstreekse inspiratie.

Het is Pasen en duizenden toeristen genieten van het stralende weer in de straten van Brussel. In de Grasmarktstraat, aangelegd met klinkers, staat Klara de zoete zomer uit haar lijf te zingen. Tientallen voorbijgangers blijven staan luisteren. Ik ben niet zo'n fan van haar keuze aan covers. Train, One Republic, FUN. enzovoort. Niet echt mijn ding. Maar haar stem maakt heel veel goed. Ook zijn haar eigen nummers stuk voor stuk pareltjes, zeker op haar album Heart Work, een ontroerend meesterwerkje.

Na haar set spreek ik haar aan. Dit is het moment. De persoon die geheel toevallig mij beïnvloedde in het schrijven van mijn best gekende gedicht, dat ik op Studio Brussel bracht, in de studio van Trix opnam, waar we een videoclip voor maakten, dat ik al zo'n honderd keer op een podium heb gebracht - die persoon staat nu voor me. Ik vertel haar alles. Het gedicht, de radio, de clip, de poëzie-cd die binnen twee weken verschijnt. Ze is onder de indruk. Natuurlijk is ze onder de indruk. Ze wil de tekst lezen, de clip bekijken. En dan worden de 'teerbeminde wensen' uit het gedicht eindelijk werkelijkheid. Ze geeft me een exemplaar van Heart Work en signeert het met 'het gitaarmeisje'. En dat album, beste lezer, staat nu te prijken in mijn platenkast. Zij in mijn platenkast.

Zeg nou eerlijk, wat wil een dichter nog meer dan dit soort toevallige ontmoetingen? Als je een gedicht schrijft over iemand en dat gedicht begint een eigen leven te leiden en wordt zo'n beetje je eigen 'Smells Like Teen Spirit'... zeg het haar! Wie weet maakt het haar dag wel.

Website: http://www.klarawithguitar.be/
Videoclip 'Gitaarmeisje' door Sven de Swerts: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten