zondag 18 januari 2015

Drummeisje

Na Gitaarmeisje, Pianomeisje en Saxmeisje, is het tijd om de dames die wel eens achter het drumstel kruipen, te eren. De aanleiding voor Drummeisje kwam er met Rick de Leeuws opdracht voor de Cobra Poëzieprijs van Gedichtenweek 2015. Vorig jaar was het thema Verwondering, deze keer heeft het allemaal met muziek te maken: Met zingen is de liefde begonnen. De opdracht? Schrijf een nieuwe tekst op de melodie van 'Een Dag, Zo Mooi' van Tröckener Kecks, de vroegere band van Rick de Leeuw.

Ik heb ook dit jaar massa's stemmen nodig en nodig jullie allemaal uit om me daarbij te helpen. Stemmen kan hier (songtekst nr. 31). Mijn inzending ziet er zo uit:

DRUMMEISJE (Het Ritme Van Mijn Hart)

Tromgeroffel in de kelder van mijn hart
Een ritme als een oerwoud in de nacht
Je vraagt, "Mag het nog luider
Of sla ik al te hard?"
Tromgeroffel in de kelder van mijn hart

En mijn trommelvlies verwelkomt ied're slag
Je stokjes hebben mij gans in hun macht
Je kantelt al je bekkens
En trapt op het pedaal
Ja, mijn trommelvlies verwelkomt ied're slag

Je bent het ritme
Het ritme van mijn hart
Mijn hart

Na de stilte die er heerste, kwam jouw lach
Je drumsolo die was voor mij alleen
Je salvo's uit kanonnen
Een aanval in de nacht
Na de stilte die er heerste, kwam jouw lach

Je bent het ritme
Het ritme van mijn hart
Mijn hart
Je bent het ritme
Het ritme van mijn hart
Mijn hart

In muziek ontluikt de liefde, elke dag
Een wereld die slechts loont omdat ik zie
Hoe jij begint te leven
Wanneer het drumstel beeft
Het leven nam je veel te vroeg weer weg

Het is de stilte die weer
Mijn leven komt bepalen
Wat ben ik toch
Zonder jouw cymbalen
En ik hoop dat in mijn dromen
Jouw trommels de klok zijn van mijn slaap

Want als ik droom
Is stilte onbestaande
Bespeel jij weer mijn hart, mijn hart

Dan bespeel jij mijn hart
Mijn hart

Dan bespeel jij mijn hart
Mijn hart

Dan bespeel jij mijn hart
Mijn hart


UPDATE 24 januari: Rick de Leeuw zelf schreef ondertussen al enkele hele mooie woorden over mijn tekst:


"Je ziet het, de tekst van Een dag zo mooi roept veel grote gevoelens op, en ook op het glibberige terrein van de beeldspraak leven de dichters zich ten volste uit. Dit is onder meer zo bij  Gert Vanlerberghe:"
"Je ziet het voor je: Het leven als een woeste backbeat, een opzwepend ritme in de meedogenloze cadans van een voortrazende TGV"
"De vonken spatten er vanaf, levenslust en liefde tot uitputtens toe gevierd. "

Bedankt Rick! Blijf vooral stemmen iedereen, en wel HIER!

UPDATE 28 januari: De wedstrijd is afgesloten, de winnaar wordt donderdag 29 januari bekendgemaakt. Ik dank jullie allemaal voor het stemmen. Spannend!

UPDATE 29 januari: Vanavond maakt men de winnaar eindelijk bekend. Dit is alvast de top 10. Hoera!

1. Nora LuypaertOma (nr.75) - 227 stemmen
2. Anton Segers, De hoogste tijd (nr.10) - 170 stemmen
3. Guy Bijl, Een dag, zo koud (nr.15) - 168 stemmen
4. Gert Vanlerberghe, Drummeisje (Het Ritme Van Mijn Hart) (nr.31) - 161 stemmen
5. Katherine Muylaert, We waren nog nooit zo bang (nr.72) - 145 stemmen
6. Dries Vuylsteke, Kom in de nacht (nr. 37) - 140 stemmen
7. Jurgen Nakielski "Een lied voor lang geleden (nr.65) - 130 stemmen
7. Mieke Depoorter, Mijn eden (nr.33) - 130 stemmen
9. Martijn Waignein, Tijd genoeg voor alles (nr.52) - 121 stemmen
10. Loewie Anders, Glazen woord (nr.4) - 111 stemmen

UPDATE 30 januari: En het houdt niet op! Gust Peeters won gisteren zo maar even voor het tweede jaar op rij, als Dries Vuylsteke, met zijn tekst 'Kom in de Nacht'. Hij zal daarmee 'Verlaat de Stad' openen nu zondagavond in Herentals!
Ondertussen heeft Rick De Leeuw ook mijn tekst 'Drummeisje' opgenomen en het resultaat is verbluffend! Al kan het er ook iets mee te maken hebben dat ik erg ontroerd ben om mijn eigen tekst op muziek te horen :)
Bedankt Cobra, bedankt Rick De Leeuw, proficiat Gust Peeters, en tot zondag iedereen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten