Het was gezellig op Feest van den Boom, het jaarlijkse feest dat 't Werkhuys traditioneel op 1 mei organiseert. We zitten midden in de Week van de Amateurkunsten, en voor het Liefhebber festival verzamelden Fameus en artistiek en organisatorisch duizendpoot Eric Vanthillo een hele hoop artiesten van allerlei pluimage om in twee sessies een groep bezoekers door het hele complex te loodsen. Het werd een wonderlijke reis boordevol dans, zang, poëzie en flamenco, in een zigzaglijn naar de Muziekboom, op de binnenplaats. De Kleine Prins was onze gids, de clowns duwden ons trappen op en af, gangen door, met steeds een nieuwe ontdekking, steeds een nieuwe verrassing achter elke hoek. Shari Van Goethem en Gert Vanlerberghe brachten fluisterpoëzie als cadeau voor de boom, dit in een donkere, naar wierook geurende kamer, te midden van de buikdanseressen van Bailo en het koor van Notches. Het publiek lag te rusten op knusse dekens, met de ogen gesloten. Mooi effect. Iets verderop doorkliefden Gerts woorden de denkbeeldige rotsen, van op zijn fort van meubilair, na een intense flamencosessie. We kwamen tot een apotheose aan de boom op het binnenplein, ondertussen gezellig gevuld. De Prins opende zijn tas en schenkte alle cadeau's aan zijn geliefde boom.
Ballonnenvrees had zich ondertussen in de Theaterzaal gevestigd en opende met een tekst van Gert Vanlerberghe, die hij opdroeg aan Creatief Schrijven. Gitaarmeisje Kathy Vanhout is bijzonder druk in de weer deze Week van de Amateurkunsten. Ze trad vandaag maar liefst drie keer op. Snel speelde ze een van haar prachtige liedjes, waarna ze alweer naar Ekeren vertrok. Vervolgens brachten verschillende andere dichters een tweetal gedichten. Nederlandse kleinkunstrevelatie Iris Penning trakteerde ons op een ode aan Vincent Van Gogh. Turnhouts stadsdichter Tom Driesen ging voor publieksparticipatie en nieuw werk, maar sloot af met zijn gekende Noah-tekst. Als kers op de taart was er Maud Vanhauwaert, winnares van de publieksprijs Herman De Coninck, en bekend van het tv-programma Iedereen Beroemd. Ze vuurde enkele teksten uit haar nieuwste bundel op ons af en leende vervolgens Iris' gitaar om er met twee simpele akkoorden kracht bij haar tekst te zetten. Tot slot vroeg ze enkele woorden van het publiek en improviseerde ze een verhaal over hagedissen en komkommers. Zeer amusant.
Er stonden verschillende artiesten op Feest van den Boom, die we helaas niet allemaal kunnen vermelden. Erg leuk was de band Just Married. Er werd stevig gedanst. En ook percussionist Joeri Wens toonde zijn kunnen op de Tombak, een Iraans instrument. Voor zijn tweede arrangement kreeg hij begeleiding van Gert Vanlerberghe, die 'Mirage' inzette.
We veranderden van locatie en belandden in Café Ami, waar Bart Verhoeven opende met een sterke set gebalde poëzie. Gert mengde oude en nieuwe teksten, en werd voor 'Pianomeisje' door niemand minder dan Tom Driesen begeleid op de piano. Antwerps dichter Bert De Meulder had in 't Werkhuys al teksten over de meikever en zijn 'zakgedicht' over een boom gebracht, en had nu onder meer een cover voor ons klaar staan. Hij speelde 'Working Class Hero' van John Lennon, zeer toepasselijk op deze eerste mei. Ondertussen zwoegde tekenaar Idris Sevenans aan zijn 'eurodeals': knappe schilderwerkjes die hij effectief voor €1 het stuk verkocht. Iris Penning sloot het eerste deel af met een indrukwekkend experiment met haar loop station - zeer straf! Zo speelde ze onder meer 'Onvoorstelbaar Onvoorspelbaar', van haar laatste EP.
Het tweede deel werd geopend door Shari Van Goethem, die enkele van haar allerbeste teksten voor ons in petto had, en in haar geval betekent dat een hele traktatie. Ze was al heel de dag met mij onderweg, eerst met de Prins en zijn Boom, vervolgens Ballonnenvrees in 't Werkhuys en nu ook in Café Ami. Dit was dus zo'n beetje 'haar' editie. Kathy Vanhout was terug uit Ekeren en speelde twee gekende liedjes, maar toonde ook dat ze met poëzie goed overweg kan. Tom Driesen deed eens iets anders en ging steevast voor poëzie, waar hij anders meestal vooral slamteksten brengt. Hij sloot af met zijn kartontekst, die ik ondertussen op heel korte tijd drie keer heb gehoord. Zeer sterke performance, ook al was hij weer zijn chaotische zelf. Maar zo hebben we hebben graag.
Von Solo stond alweer voor de vierde keer op Ballonnenvrees, als het niet meer is, en vanavond leek hij rechtstreeks uit een roman van Hunter S. Thompson te zijn ontsnapt, met zijn oranje zonnebril en bontjas. Met een hamer sloeg hij een beeldje aan diggelen, waarna hij besloot: "De kop is eraf!" Maar hij had nog andere attributen bij, zoals een Leninposter, die hij weggaf aan wie kon raden waarover een van zijn teksten ging. Vooral zijn bekende tekst 'Porno' was weer sterk, en verder was dit een van de smerigste performances die hij al gaf. Vloeistoffen stroomden onophoudelijk uit alle lichaamsholten. Gelukkig voor ons was dat laatste slechts in zijn teksten. Altijd een hele revelatie op het podium, die Von Solo.
Na de pauze was er weer een open mic. Jelle Vanacker heeft zijn artiestennaam omgedoopt tot Burning Solo. Hij bracht een zeer leuk en fris nieuw nummer. Ook Kempisch komiek Wouter Van Peer heeft nieuw werk en hilarisch dat dat was, en goed dat dat zat! Lieve Tilkin had een sonnet van Edna St. Vincent Millay klaarstaan, en ook open mic regulars Hans Stockman en De Andere Buitenlander waren op post. Dorien Vanlerberghe bracht oud en nieuw werk, en Marco Van Dyck droeg een tekst op aan Marc en Maya van Café Ami. Gust Peeters haalde er Iris Penning bij en samen lazen ze zijn tweestemmige gedicht voor. Dit was weer een topdag, heel vermoeiend, maar indrukwekkend. We zijn er gauw terug, op 27 mei in De Kleine Hedonist, tot dan!
Foto's: Gust Peeters en Walter Van den Eynde
Geen opmerkingen:
Een reactie posten