maandag 23 oktober 2023

Ceci n'est pas un couteau

uit welke eeuw kom jij gegaloppeerd?
welk wereldbeeld dicteert je gebreken?
je hoofd door een jonagold geblokkeerd
de appel verbergt hoe boos of blij je bent
versnijdt de zuurstof in schijfjes voor het vieruurtje
is dit nu zichtsverduistering of zinsverbijstering?

of we nu willen of niet we bestaan in elkaars atmosfeer
met de deelverzameling preventief gearceerd
dan ruilen we maar visioenen als pokemonkaarten
een vogelbekdier wroet in verschroeide aarde
mijn aaibaar onbehagen voor jouw troon door vlammen verteerd

lag er stof op je god?
die met het matissegezicht
sleep gauw een redding in de wacht
met al je aflaten verpacht
verblind het boze oog
met een staak en loop spaak
hemel of hel is een uitgemaakte zaak
mirakel op de pechstrook

ik geloof nog in einders, een wei vol regenwulpen
jij in de verdwijntruc met de rode pen
praten over liefde met de hand op de holster
bij jou zwelt fruit tot een tekstballon
je braakt tegenspraakwater
hoogstens wil je wat glooien
zeg je zo oprecht mogelijk
maar wie gunt je dat nog

als de atlantikwall ben je gewapend zak en as
je praat prikkeldraad maar laat de poort open staan
en ik verdwaal in een doolhof dat ik zelf heb gesponnen
met de draad die me net uit dit hageland zou helpen
en zo falen we elk op een eigen manier
een kruimel wijsheid verstrekt bij elke levensles
 
maar zeg eens
wat was je van plan met dat mes?
 

2 opmerkingen: