donderdag 11 november 2021

Omwille van een fucking mondmasker

Een mondmasker is niets om voor op de vuist te gaan.
 
Hommeles in de mierenhoop. Diverse schermutselingen op uiteenlopende plekken waargenomen. Beslissingen wegen door, zetten een schroef op brein en hart. We lopen rond met een slinkende lont in de mond. Got a light? Bemoeienis kan de boel in geen tijd doen ontploffen. Eén verkeerd woord volstaat.
 
De hel is de andere. Die geen afstand houdt. Of geen muilvodje draagt. Of dat wel doet en het niet neemt dat jij niet. Moei je niet. Maar het is illegaal. Ja en dan? Ik ga het tegen de chauffeur zeggen, voel me niet veilig. Ik ben drie keer gevaccineerd. Dan nog is het wettelijk verplicht om. Mens, laat mij eens met rust. Ik bel de politie. OMWILLE VAN EEN FUCKING MONDMASKER?!
 
Jep.
 
Tumult op de tram dus. Iedereen denkt en zegt er het zijne van. Komt tussenbeide. Een halte. Stap uit.
 
Of op de trein. Gans een wagon die samenspant tegen een meisje dat haar mondmasker enkel opzet wanneer de conducteur langskomt. Wat ze allemaal naar haar hoofd krijgt geslingerd, ga ik hier niet herhalen. De wet van de grote meerderheid in een microbiotoop: bully bully bully. Pestkoppen die elkaar aanmoedigen onder het blazoen van een moreel waanbeeld. Want media. Dat dit soort gedrag oké en zelfs wenselijk is.
 
Je ziet hetzelfde bij trollen die online ongevaccineerden kwellen. Of de verontwaardigde klikspaan, die niet zal rusten eer hij op z'n minst een handvol horecazaken richting het failliet heeft geklikt, omdat ze de pas niet vragen.
 
Pandemiepaniek breekt ongeschreven wetten. Het deugdzame doel heiligt de middelen. Wie had de inquisitie nu nog verwacht? Heilig is de pauzeknop. Heilig is het menselijk failliet. Heilig de cijfers. Heilig de curve. Heilig het evangelie van de vier ologen. Vier een leugen. Vier het scheuren. Vier de val.
 
De samenleving ligt in het putteke. Als we willen herrijzen moeten we ons van de onzin bevrijden.
 
Een mondmasker is niets om voor op de vuist te gaan.
 
Maar soms is een scheve blik of een plichtsbewuste moeial precies dat duwtje dat je niet nodig had. De afgrond is onherroepelijk. En geloof me, het putteke stinkt. Willen we deze waanzin overleven...
 
- laat je vaccineren?
- moei je niet met vreemden?
- leef en laat leven?
- ga niet over de schreef?
en HOU HET HOOFD HELDER
 

3 opmerkingen:

  1. Ik heb vorig jaar eerlijk gezegd corona gehad, zeven weken moeten thuisblijven... braaf mijn prik laten zetten, toch nog gepusht en gedomineerd door mensen die altijd de agent willen spelen, spijtig....toch moeten we ons best doen om deze pandemie, nu de vierde, in te dijken, alleen weet ik niet waar dit alles gaat eindigen, hopelijk brengt de toekomst en de wetenschap ons een oplossing en onze gezondheid terug, meer weet ik niet te zeggen, sincerely, xxx, Pascal N.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me af hoe veel golven de mensen dit nog gaan pikken. Blijkbaar nog heel wat.
    Covid gaat niet weg gaan. Net zoals de griep, die ook hard zal toeslaan blijkbaar. Net zoals de luchtvervuiling, Pfos, de klimaatproblematiek. Voor die andere zaken worden zelfs niet de minste maatregelen genomen.
    Hoe de maatschappij nu verdeeld is, en hoe agressief mensen beginnen te worden (langs beide kanten), maakt me verdrietig.
    Maar ook strijdvaardig :)

    BeantwoordenVerwijderen