Ondertussen zit ook onze derde editie van Ballonnenvrees, alweer in 't Werkhuys, erop! Het was een bijzonder geslaagde editie waar heel wat volk op is afgekomen. Een overzicht!
Daar we deze keer wat wilden experimenteren met andere genres en kunstvormen, en dus niet enkel poëzie en proza, om het hele gebeuren meerdere dimensies te geven, was er deze avond een gezonde mix van poëzie, proza, slam, comedy, cabaret en zelfs beeldende kunst. Poëzie predomineerde het eerste deel, terwijl het tweede deel, na de welverdiende pauze voor het zeer aandachtige en haast muisstille publiek, een muzikaal festijn werd in een Werkhuys dat ondertussen vol was getekend door kunstenaars Bert Lézy en Idris Sevenans. Live kunst maken doet het altijd goed en dat merkten we op het einde van de avond, bij het veilen van de tekeningen maar al te goed!
Gert Vanlerberghe, presentator en organisator, begon met enkele van zijn gedichten voor te lezen, waaronder 'Gitaarmeisje', dat hij de avond voordien nog op Studio Brussel had gebracht. Hij werd opgevolgd door Vincent Van Meerbeeck, voor de tweede keer op Ballonnenvrees, en eigenlijk was dit ook gewoon zijn tweede optreden tout court. Hij bracht één knap geschreven gedicht. You On Stage- en all-round organisator én entertainer Yannick Moyson mochten we ook al met het Bochelprincipe verwelkomen op de vorige edite, in juni. Deze keer stond hij er alleen. Hij vuurde enkele gloednieuwe gedichten op ons af en ook zijn 'hit' kwam aan bod. Altijd een straffe performer!
Even een pauze van al dat poëtisch geweld met een grote hap uit Liesbeth Aerts' kortverhaal in de maak. Samen met onder meer Tom Driesen en Charlotte Van den Broeck, ook ooit Ballonnenvrezers, zit ze bij het Turnhouts dichterscollectief Dichterbij. Meer proza volgde wanneer Gert Vanlerberghe, naar goede traditie, enkele passages uit zijn roman Als een Ballon bracht.
Voor de pauze hadden we nog een uitblinker van formaat, de Mon, of gewoon Simon Den Haerynck, van Eigen Wolk Eerst, bekend om zijn duizelingwekkende slams, waarin hij ondermeer de Kracht van Verandering hekelt en een ode aan de Plantijn-Moretuslei brengt. Ondertussen had Bert Lézy al het halve podium vol geklad en dansten vliegende ballonnen in de lucht. Voor het publiek zich te goed kon gaan doen aan taart en broodpudding, wakkerde schrijver en kunstenaar Idris Sevenans de eetlust nog wat aan met enkele leuke losse prozatekstjes uit zijn werk in wording Slimmer Dan Platte Kaas. Het woord 'stront' viel echter relatief vaak, maar ook het thema voedsel kwam rijkelijk aan bod. Misschien twee aspecten van ons dagelijkse leven dat we niet in onmiddellijke relatie met elkaar wensen te zien.
Na de pauze was het tijd voor een stevig potje stand-up comedy, met Tom Du Four, graag geziene gast op You On Stage en elders en erg tot bijzonder grappig. Hij probeerde wat nieuw materiaal uit op het Ballonnenvreespubliek, zonder zijn klassiekers (het hilarische Astrid Bryan Drinkspel bijvoorbeeld) te vergeten. Cabaretière Ann Kenis mochten we voor een tweede keer op rij op Ballonnenvrees verwelkomen. Ze bracht twee liedjes op de piano, waaronder de hit - laten we niet bescheiden zijn - 'Kringloopwinkelvrouw', ondanks het zeer genietbare nieuwe werk toch weer het hoogtepunt van haar set. Verder ging het ook nog over Sneeuwwitje en zeven vunzige dwergen en over hoe overbodig seks eigenlijk is. En het luipaard, pardon tijger, dat al heel de tijd het podium domineerde, werd heel eventjes een konijn. Geslaagd optreden van deze pianiste met ballonnenvrees!
Gerts zus Dorien Vanlerberghe speelt bij de improvisatiegroep Kroket, die op andere woensdagen in de maand in 't Werkhuys hun ding komen doen. Vandaag stond ze voor het eerst op het podium met een gedicht. Ze had een ballon in haar haar geknoopt, maar veel konden we er niet van zien, want ze vroeg ons om allemaal onze ogen toe te doen. Toen las ze een donker gedicht voor en toen we onze ogen openden, was ze zowaar verdwenen! Op Idris en Bert na stond niemand meer op het podium. Een schitterende verdwijntruc die we gewoon gemist hebben!
Vervolgens Brusselaar Nabil Khazzaka, die een jaar geleden It's Hot! It's Hot! It's Hot!, zijn debuutplaat uitbracht. Na het voorlezen van een best komische tekst uit de Marie-Claire, over het misbruik van spermastalen zowaar, zette hij zich achter de piano. Wat volgde, was een bloedmooie versie van 'Please Come Back'. Eventjes werd het heel stil in onze muzikale harten.
En net nu de avond al naar ongekende hoogtes piekte, gooiden we er nog één laatste performance bovenop: de try-out van de nagelnieuwe show van actrice en regisseur Aafke Bruining, begeleid door vermaard pianist Martinus Wolf. Het stuk heet 'Café Holle' en Aafke en Martin toverden 't Werkhuys een kwartier lang om in een sprookjescafé met alle nodige ingrediënten. Aanradertje, deze show! En wij hebben haar voor het eerst mogen aanhoren.
Kortom, Ballonnenvrees was weer om van te smullen. Hoe kan dat ook anders, met zulke gasten. Bedankt artiesten, bedankt publiek, bedankt 't Werkhuys! Op 30 oktober hebben we de vierde Ballonnenvrees, deze keer in De Kleine Hedonist, met wederom poëzie, proza, comedy en zelfs de avant-première van Von Solo's kortfilm Dood Aan de Powezie! Niet te missen!
Foto's door Roxanne Geerts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten